Vidingehem vill höja hyran med 3,95%

Pandemin har skapat en ekonomisk oro bland många hyresgäster. Nu har Vidingehem påkallat förhandling och önskar höja hyran med 3,95%. Oskäligt bud enligt Hyresgästföreningen.

Redan i början av september gick Hyresgästföreningen ut nationellt med ett krav om att hyreskraven bör ligga på en lägre nivå än förra året. Trots denna situation väljer Vidingehem, precis som Växjöbostäder att yrka på en väldigt hög hyreshöjning.

Går förslaget igenom kommer hyresgästerna i Vidingehem att få höjda hyror med hela 3,95%, från och med den 1 januari 2022.

- Vi ser ingen grund till det här budet. Vi uppmanar Vidingehem till en seriös förhandling så vi inte behöver hamna i samma sits som ifjol, säger Lida Zezovska, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Förra året frånträdde Vidingehem förhandlingarna och hamnade i HMK. Utfallet blev 1,7% från 1 februari 2021.

Utan hänsyn till Hyresgästföreningens nationella krav på en lägre nivå på hyreskraven väljer alltså Vidingehem att yrka på en mycket högre höjning än förra året.

För mer information, kontakta gärna:

Bosse Karlsson, ordförande Hyresgästföreningen Växjö

Telefon: 0705682627