Ångest och kroppshets hindrar ungas rörelse – Friskis lanserar träningsprogram för kropp och tanke

Friskis ger unga ett nytt sätt att hantera vardagens bekymmer. I det nyskapande digitala träningsprogrammet Utifrån och in blandas fysisk aktivitet med tankeövningar. Programmet är framtaget av Friskis i samverkan med leg psykolog Anders Ekstrand och är öppet för alla.

Spegelbild nollkroppshets

Många unga tränar mycket, men alltför många rör sig nästan inte alls. Rapporter visar på ökat stillasittande och att tonåringar sliter med oro, stress och prestationsångest. F&S Stockholms senaste SIFO-undersökning visar att skeva kroppsideal och prestationskrav hindrar från träning. Samtidigt finns evidens för att träning hjälper mot både depression och ångest.

– Häromdagen uppmärksammades världsdagen för mental hälsa. Men varje dag är det många unga som känner utmaningar i vardagen, som stress, oro eller prestationskrav. Som tonårsförälder oroas jag av vad vi ser i undersökningen. Jag är därför stolt över F&S Stockholms initiativ #nollkroppshets och likaså över att Friskis har tagit fram verktyget Utifrån och in som kan hjälpa unga att må bättre, säger Mia Qwärnström, verksamhetschef för Friskis&Svettis Stockholm.

100 % ren hårdträning
Skeva kroppsideal leder till att unga som lider av dålig självkänsla frestas att testa otillåtna kosttillskott. Friskis är emot all form av doping och jobbar som största och första förening med 100 % ren hårdträning. Just nu pågår den nationella uppmärksamhetsveckan mot doping med aktiviteter på F&S Stockholms 16 anläggningar. Som medlem i Riksidrottsförbundet är vi också en del av idrottsrörelsens dopingkontroller.

Initiativet #nollkroppshets
Sifoundersökning visar: Allt fler svenskar känner kroppshets
Mer än var fjärde svensk uppger att samhällets kroppsideal påverkar deras relation till träning negativt. Och på bara fyra år har situationen förvärrats. Unga och kvinnor drabbar hårdast, men män som grupp har ökat mest, visar en Sifoundersökning från september 2022. Friskis utmanar träningsnormerna med initiativet #nollkroppshets. Läs mer om resultaten från undersökningen

Träningsprogrammet Utifrån och in
Utifrån och in vänder sig till tonåringar och finns tillgängligt för alla på Friskis hemsida. Satsningen är gjord med stöd av ICA-stiftelsen.

Unga önskar tips för att må bättre

Digitalt träningsprogram öppet för alla

– Vi hoppas att ungdomar som gör programmet kan ta med sig strategier att använda sig i sin egen vardag. Men det kan även genomföras på gruppnivå i klasser, föreningar eller kompisgäng. Förhoppningsvis kan verktyget ge ingångar till samtal om ämnen som är viktiga för unga idag, säger Anders Ekstrand, legitimerad psykolog på Pratamera Sport.

En grupp ungdomar har varit testpiloter för programmet. Responsen har varit mycket positiv. Så här säger två av deltagarna:

– Olika saker funkar på olika personer. Men jag tror att de här poddarna och träningspassen kommer att hjälpa många att komma in i träning och få det lugnare inombords.

– I början trodde jag det skulle kännas lite skumt att köra programmet, men det gjorde det inte alls. Jag kände själv att jag blev mer avslappnad.

Kontakta Josefin Engfelt för intervju med:
Mia Qwärnström, verksamhetschef Friskis&Svettis Stockholm
Tina Uppfeldt, chef för Friskis&Svettis träningsutveckling

Anders Ekstrand, leg psykolog Pratamera Sport

PR-ansvarig, +46 708 48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Om Friskis&Svettis
Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Alla tre delar behövs. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening som drivs av 1400 ideella funktionärer och 130 medarbetare på 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse. Genom vår undersökning Friskisindex mäter vi hur bra stockholmarna mår utifrån rörelse, glädje och gemenskap. All rörelse räknas!

Friskis ger unga ett nytt sätt att hantera vardagens bekymmer. I det nyskapande digitala träningsprogrammet Utifrån och in blandas fysisk aktivitet med tankeövningar. Programmet är framtaget av Friskis i samverkan med Leg psykolog Anders Ekstrand och är öppet för alla.
F&S Stockholms senaste SIFO-undersökning visar att skeva kroppsideal och prestationskrav hindrar från träning. Samtidigt finns evidens för att träning hjälper mot både depression och ångest.
Unga önskar tips för att må bättre: Ungdomsbarometern visar att en majoritet upplever egna förväntningar som mycket stressande. I en uppföljning som gjorts på uppdrag av Friskis svarade 1 av 4 att de vill ha tips för att må bättre.
Digitalt träningsprogram öppet för alla: Utifrån och in är ett digitalt träningsprogram som sträcker sig över fyra veckor. Genom att blanda fysisk rörelse med tankeövningar introduceras en hållbar träningsrutin som bidrar till mental motståndskraft.

Häromdagen uppmärksammades världsdagen för mental hälsa. Men varje dag är det många unga som känner utmaningar i vardagen, som stress, oro eller prestationskrav. Som tonårsförälder oroas jag av vad vi ser i undersökningen. Jag är därför stolt över F&S Stockholms initiativ #nollkroppshets och likaså över att Friskis har tagit fram verktyget Utifrån och in som kan hjälpa unga att må bättre.
Mia Qwärnström, verksamhetschef för Friskis&Svettis Stockholm
Vi hoppas att ungdomar som gör programmet kan ta med sig strategier att använda sig i sin egen vardag. Men det kan även genomföras på gruppnivå i klasser, föreningar eller kompisgäng. Förhoppningsvis kan verktyget ge ingångar till samtal om ämnen som är viktiga för unga idag.
Anders Ekstrand, leg psykolog på Pratamera Sport
Tonåring, testpilot