Friskis bjuder vårdpersonal på träning

Friskis&Svettis Stockholm hyllar och stöttar vården och den insats vårdpersonalen gör för samhället genom att ge tillbaka med det som föreningen kan bäst – rörelseglädje och känslan av gemenskap. F&S Stockholms ideella funktionärer bjuder SÖS personal på gratisträning för att vardagshjältarna som räddar stockholmarnas liv ska orka för att orka. Projektet pågår i två månader.

– Vi går igenom en av de största kriserna på länge i samhället och Corona lämnar ingen oberörd. I denna annorlunda tid kan ingen göra allt men alla kan göra något. Friskis kan bidra med rörelse, glädje och gemenskap till vårdpersonalen som sliter varje dag. Därför är Friskis Vården en av våra insatser för att orka hålla ut, säger F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg.

Samarbete inlett med SÖS

Träna-ute-ledare Michael Grimsland ville vara med och bidra till vården under pandemin. Tillsammans med jympaledare Thomas Airio, som själv jobbar som fysioterapeut på Södersjukhuset, anordnar man träningspass i anslutning till arbetsplatsen för personalen på SÖS. Friskis stöttar initiativet som snabbt engagerat fler funktionärer och medarbetare inom Sveriges största idrottsförening. Aktiviteterna pågår under åtta veckor under hösten.

– Våra funktionärer har startat initiativet på SÖS för att ge tillbaka med det som vi kan bäst – rörelseglädje och känslan av gemenskap. Ju fler vi är som bidrar – desto fler är vi som orkar säger F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg.

Södersjukhusets Hälsoteam välkomnar initiativet med gratis träningspass i direkt anslutning till tuffa arbetspass till följd av pandemin.

– Det har varit jätte-tufft för alla som jobbar i intensivvården, ja, alla inom vården egentligen, och det är fantastiskt hur alla ha ställt upp och ställt om verksamheten på bara några dagar, något som normalt hade tagit flera månader, för att få allt att fungera. Det största kommer nu – det är inte så många som har haft tid att ta hand om sig själva. Då är det skönt att få vara ute och träna. Smittrisken är dessutom mindre när man är utomhus, säger Karin Haag, sektionschef Hälsoteamet, HR på Södersjukhuset.

– Det har betytt oerhört mycket att få byta miljö och röra på sig, må bra och ha roligt. Man hanterar stressen bättre när man är fysiskt aktiv. Rörelseglädje främjar hälsan!, säger Emelie Sanfridsson, hälsopedagog på Södersjukhuset.

Om Friskis hjärta vården

Om Friskis&Svettis Stockholm och Corona
Alla Friskis medlemmar äger föreningen tillsammans och tar hänsyn till varandra. Föreningen följer myndigheternas riktlinjer för att minimera smittspridning och samtidigt bidra med rörelse, glädje och gemenskap till stockholmarna för att göra alla redo att möta livet och få ut mer av det.
Tillsammans blir det roligare att hämta ny energi, oavsett om vi möts digitalt, utomhus eller inomhus.

Träningsformerna
F&S Stockholms ideella ledare erbjuder vårdanställda gratis Jympa och Löpning Cross med start och mål utanför Södersjukhuset fyra gånger i veckan.

För mer information och kontakt med F&S Stockholms ordförande och funktionärer

Josefin Engfelt, pressansvarig Friskis&Svettis Stockholm, 0708-48 81 82

För mer information om F&S Stockholm: www.friskissvettis.se/stockholm
Allt om Friskis hjärta vården: https://www.friskissvettis.se/Stockholm/Nyheter/Friskis-varden

PR-ansvarig

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med cirka 98 000 medlemmar och drygt 1 400 funktionärer. Föreningen erbjuder ett stort och varierat utbud med över 70 olika träningsformer och drygt 900 träningspass i veckan. För mer information om F&S Stockholm: www.friskissvettis.se/stockholm

Friskis hjärta vården för mer rörelse och gemenskap - F&S Stockholm ideella funktionärer startade initiativet på Södersjukhuset redan i våras, för att utökas till projektet Friskis hjärta vården under hösten.
Friskis vill hylla och stötta vården och den fantastiska insats all vårdpersonal gör för oss och samhället. Föreningen vill ge tillbaka med det som Friskis kan bäst – rörelseglädje och känslan av gemenskap. Samarbete inlett med SÖS.
För att må bra och orka är det viktigt att hitta balans inifrån och ut. En av pusselbitarna till det är att röra på sig. All rörelse räknas! Och det bästa är att få in rörelsen i vardagen – göra det enkelt, roligt och tillgängligt så att det blir av.
Är det några i samhället som verkligen måste orka, så är det all fantastisk vårdpersonal i Sverige. Därför var det extra roligt när en av Friskis ideella funktionärer och ledare i Friskis&Svettis Stockholm ville hjälpa alla dessa människor att fortsätta orka. Ett initiativ som resulterat i Friskis ❤ Vården.
Träna-ute-ledare Michael Grimsland ville vara med och bidra till vården under pandemin. Tillsammans med jympaledare Thomas Airio, som själv jobbar som fysioterapeut på Södersjukhuset, ville de anordna träningspass i anslutning till arbetsplatsen för personalen på SÖS.
Friskis erbjuder personalen på SÖS fler gratispass i veckan. Aktiviteterna pågår under åtta veckor med start måndag 24 augusti till och med torsdag 15 oktober 2020.

Vi går igenom en av de största kriserna på länge i samhället och Corona lämnar ingen oberörd. I denna annorlunda tid kan ingen göra allt men alla kan göra något. Friskis kan bidra med rörelse, glädje och gemenskap till vårdpersonalen som sliter varje dag. Därför är Friskis ❤ Vården en av våra insatser för att orka hålla ut.
Andreas Strömberg, ordförande F&S Stockholm
Våra funktionärer har startat initiativet på SÖS för att ge tillbaka med det som vi kan bäst – rörelseglädje och känslan av gemenskap. Ju fler vi är som bidrar – desto fler är vi som orkar.
Andreas Strömberg, ordförande F&S Stockholm
Det har varit jätte-tufft för alla som jobbar i intensivvården, ja, alla inom vården egentligen, och det är fantastiskt hur alla ha ställt upp och ställt om verksamheten på bara några dagar, något som normalt hade tagit flera månader, för att få allt att fungera. Det största kommer nu – det är inte så många som har haft tid att ta hand om sig själva. Då är det skönt att få vara ute och träna. Smittrisken är dessutom mindre när man är utomhus.
Karin Haag, sektionschef Hälsoteamet, HR på Södersjukhuset
Emelie Sanfridsson, hälsopedagog på Södersjukhuset