Friskis ökar med 100 % uteträning i vår

Friskis&Svettis Stockholm fördubblar antalet träningspass utomhus, på 40 helt nya platser. Anledningen är att få fler i rörelse, undvika trängsel och skapa en ännu tryggare träningsmiljö.

Friskis fantastiska funktionärer har flyttat ut sina pass ända sedan Corona drabbade Stockholm i mars 2020. Nu har vi tillsammans lyckats fördubbla det redan stora antalet träningstillfällen, dessutom på helt nya platser. Tack vare uppfinningsrikedom och viljan att dela rörelseglädjen blir ledarna lokala hjältar när de håller utepass där de bor eller arbetar, säger en stolt Andreas Strömberg, nyligen omvald ordförande för F&S Stockholm.

Han fortsätter:

Friskis uppdrag är att främja folkhälsan med rörelse, glädje och gemenskap på smittsäkra sätt. Det är extra viktigt nu under pandemin att vi fortsätter träna, gärna utomhus med himlen som tak och vårluft och gemenskap på köpet. Vi har anpassat utbudet och därmed lyckats hålla verksamheten öppen under pandemin med ständigt nya åtgärder enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Träning på 40 nya platser
Många av passen hålls nära F&S Stockholms 16 anläggningar, men nu har föreningen även pass på andra platser som fungerar för träning. F&S Stockholm finns i Stockholms stad, Nacka, Sundbyberg och Solna och på totalt 40 ställen. Pass dyker upp i allt från Skytteholmsparken och Vasaparken till Tantolundens utegym och Lillsjöparken.
Rörelse, glädje och gemenskap hänger ihop
F&S Stockholm har undersökt hur stockholmarna mår genom fältstudier utförda av Novus 2020 och 2021. Mätningen Friskisindex Stockholm visar tydligt att rörelse, glädje och gemenskap korrelerar – lever du ett aktivt liv känner du också mer glädje och gemenskap. Undersökningen visar också att ju mer du rör på dig, desto bättre mår du.

Vi ser även i annan modern forskning att de här områdena hänger ihop. Rörelse gör att du blir gladare och mår bättre, säger Liria Ortiz, psykolog, psykoterapeut och författare.

Insikterna från Friskisindex gör att föreningen satsar ännu mer på att tillgängliggöra smittsäker träning för alla. Satsningen på uteträningen är en av många åtgärder man vidtar. Ökningen av antalet utepass innebär att föreningen får 2000 fler stockholmare i rörelse varje vecka.

Att träna tillsammans utomhus i vårvärmen ökar välmåendet. Det är något våra medlemmar längtat efter länge. Vi vill få fler stockholmare att må bra. All rörelse räknas! avslutar ordförande Andreas Strömberg.

Om Friskis uteträning
Våren är här och det firar Friskis med rekord i antal pass utomhus; allt från Utefys, Dans och Jympa till Löpning och Coreflex i mindre grupper med engagerade ledare. Stockholmarna kan välja bland 200 pass i veckan på 40 soliga platser. Utbudet uppdateras löpande och kan variera från vecka till vecka. Alla pass finns i schemat. Bokning krävs och incheckning sker där passet är. Friskis ute: https://www.friskissvettis.se/stockholm/inspiration/trana-ute

Nyhet! Träningskort för träning ute och online

Den som endast vill träna ute erbjuds ett nytt obundet abonnemang, "Friskis Ute", där all träning utomhus och online ingår. https://www.friskissvettis.se/stockholm/priser/traningskort-ute

Fem tips för att få till uteträningen
Alla behöver träna lite mer isär än vanligt, men istället för att ställa in träningen - ställ ut den!
Hitta lust till att träna ute! https://www.friskissvettis.se/stockholm/inspiration/hitta-lust-till-utetraningen

Om Friskisindex Stockholm
Därför tog vi fram Friskisindex – för att ta reda på hur bra stockholmarna mår! Resultatet visar att befolkningen mår relativt bra, men det finns vissa skillnader i samhället: 70-plussarna har tappat mest från första mätningen 2020 och alla grupper i Stockholm har minskat sin vardagsmotion det senaste året.
Friskisindex Stockholm:
Hur mår du idag? Testa ditt Friskisindex! https://ditt.friskisindex.se/

Om Friskis och Corona
Alla Friskis medlemmar äger föreningen tillsammans och visar solidarisk hänsyn. Föreningen följer myndigheternas riktlinjer för att minimera smittspridning och samtidigt bidra med rörelse, glädje och gemenskap till stockholmarna för att göra alla redo att möta livet och få ut mer av det. Friskis corona-anpassningar gör det lättare och roligare att hämta ny energi, oavsett om vi möts digitalt, utomhus eller inomhus. https://www.friskissvettis.se/stockholm/nyheter/corona

Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Alla tre delar behövs. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 1400 ideella funktionärer, 150 medarbetare och 16 träningsställen runt om i Stockholm. Målet är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

Vill du prata mer med F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg eller psykolog Liria Ortiz?
Kontakta Josefin Engfelt, press- och PR-ansvarig F&S Stockholm 0708-48 81 82,

Friskis&Svettis Stockholm fördubblar antalet träningspass utomhus, på 40 helt nya platser för att få fler i rörelse, undvika trängsel och skapa en ännu tryggare träningsmiljö.
Rörelse, glädje och gemenskap hänger ihop Friskis och Novus har gjort fältstudien Friskisindex Stockholm som visar rörelse, glädje och gemenskap korrelerar – lever du ett aktivt liv känner du också mer glädje och gemenskap. Undersökningen visar också att ju mer du rör på dig, desto bättre mår du.
Insikterna från Friskisindex gör att man satsar mer på lättillgänglig, smittsäker träning för alla. Ökningen av antalet utepass innebär att föreningen får 2000 fler stockholmare i rörelse varje vecka.
Coronasmittan ökar, våren är här – F&S Stockholm anpassar verksamheten ytterligare. Resultatet från Friskisindex visar att endast hälften av stockholmarna mår bra, att vardagsmotionen har minskat och att äldres välmående har påverkats mest under pandemiåret. All rörelse räknas!

Friskis fantastiska funktionärer har flyttat ut sina pass ända sedan Corona drabbade Stockholm i mars 2020. Nu har vi tillsammans lyckats fördubbla det redan stora antalet träningstillfällen, dessutom på helt nya platser. Tack vare uppfinningsrikedom och viljan att dela rörelseglädjen blir ledarna lokala hjältar när de håller utepass där de bor eller arbetar.
Andreas Strömberg, ordförande F&S Stockholm
Vi ser även i annan modern forskning att Friskisindex områden hänger ihop. Rörelse gör att du blir gladare och mår bättre.
Liria Ortiz, psykolog, psykoterapeut och författare