Friskis&Svettis utför fystester åt ambulanssjukvården

Friskis&Svettis Stockholm och AISAB (Ambulanssjukvården i Storstockholm AB) har tecknat ett samarbetsavtal gällande fystester vid nyanställningar.

Ambulanssjukvården, precis som Polisen, använder sig av fystester innan anställning för att säkerställa att blivande medarbetare har den fysiska förmåga som behövs för att klara det ansträngande arbetet som ambulanspersonal och för att hålla genom hela arbetslivet.

Tina Reuterswärd, affärsutvecklare på Friskis&Svettis Stockholm och delaktig i samarbetet säger:

– Uppdraget att göra fystester på kandidater till AISAB ger Friskis&Svettis personliga tränare möjligheter att använda sina kompetenser i ett nytt och viktigt sammanhang. För att genomföra testerna krävs en förståelse för uppdraget som ambulanspersonal, objektivitet, precision och goda kunskaper i biomekanik och kapacitetsanalys.

Friskis&Svettis är en samhällsaktör som verkar för en hållbar hälsa genom hela livet. Ambulanssjukvården är en viktig del av samhällets struktur och Friskis&Svettis Stockholm är stolta att få vara en del av detta. Avtalet löper på ett halvår och kommer därefter att utvärderas.

Grupptrning i gymmet
Friskisindex
Friskisindex mäter stockholmarnas och svenskarnas välmående utifrån frågor om rörelse, glädje och gemenskap. Svaren läggs ihop till ett Friskisindex mellan 0 och 100. Personer med Friskisindex 0–50 mår dåligt, Friskisindex 51-–75 mår sådär och Friskisindex 76–100 mår bra.  https://www.friskissvettis.se/stockholm/friskisindex

Friskisindex är framtaget av beteendevetare och statistiker. Riktlinjerna för fysisk aktivitet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt aktuell forskning. Mätningen 2023 har utförts av Sifo Kantar, på uppdrag av Friskis&Svettis Stockholm, och innefattade hela Sverige. Vid tidigare undersökningar som gjordes åren 2020, 2021 och 2022 var målgruppen endast stockholmare.

Årets undersökning genomfördes i februari 2023. I mätningen gjordes 1700 intervjuer (varav 1200 i Stockholm) och respondenterna är ett representativt urval mellan 18 och 84 år.

Alla som vill kan ta reda på sitt eget mått av välmående. Gör testet här: http://ditt.friskisindex.se/

För mer information, kontakta Josefin Engfelt
Press- & PR-ansvarig, +46 708 48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Om Friskis&Svettis
Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största medlemsägda idrottsförening med 70 000 medlemmar som drivs av 1420 ideella funktionärer och 130 medarbetare på 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

Tina Reuterswärd, affärsutvecklare på Friskis&Svettis Stockholm