Friskisindex 2023 visar: Våra äldre mår riktigt bra

Friskisindex stockholmsvy

Friskisindex är en undersökning som mäter hur människor mår utifrån tre parametrar: rörelse, glädje och gemenskap. Indexet visar tydligt att de tre parametrarna korrelerar. De som tränar och rör på sig upplever också mer glädje och gemenskap i tillvaron. Undersökningen görs för fjärde året i rad bland stockholmarna, och för första gången presenteras jämförande siffror om svenskarna i stort.

70–84-åringar mår bättre än 2022
De äldre åldersgrupperna mår bra, visar årets Friskisindex. 60–69-åringarna mår allra bäst med 56 procent som mår bra och bara 7 procent som mår dåligt. Även 70–84-åringarna mår bra – på samma nivå som innan pandemin.

– De äldre hade en dipp under pandemin men mår klart bättre igen. Däremot mår de unga mycket sämre än föregående år. En välmåendeklyfta mellan generationerna öppnar sig, kommenterar Andreas Strömberg, ordförande för Friskis&Svettis Stockholm.

Vidare visar undersökningen att 60–69-åringarna, alltså den åldersgrupp som mår bäst, också är den åldersgrupp som har högst ambitioner när det gäller att röra på sig regelbundet.

– Friskisindex visar hur viktigt det är att hitta en balans i livet där det finns utrymme för rörelse, glädje och gemenskap. Många äldre är bra på att hitta den balansen och vi behöver satsa på att allt fler unga också ska kunna göra det framöver, säger Andreas Strömberg.

Övriga Sverige mår något sämre
För första gången i undersökningens historia, presenteras jämförande siffror om hur svenskarna i stort mår. Det visar sig att äldre stockholmare mår marginellt bättre än äldre svenskar i allmänhet. Även i övriga landet mår äldre generellt bättre än yngre och 60–69-åringarna bäst. Medan det i Stockholm är 18–29-åringarna som mår sämst, är det i övriga landet åldersgruppen 30–39-åringar som mår sämst.

Äldre vill röra på sig mer än andra
Friskisindex visar också att de äldre vill röra på sig. I åldersgruppen 60–69 är det betydligt fler än i andra åldersgrupper som gärna vill träna mer än 5 timmar i veckan. Många är nyblivna pensionärer och har både tid och lust att röra på sig. Undersökningen visar också att de, jämfört med yngre åldersgrupper, är ganska opåverkade av samhällets skeva kroppsideal och prestationshets från omgivningen. De drivs att träna av egen vilja, för att de mår bra av det.

– För att möta den efterfrågan, har Friskis Stockholm satsat stort på att utöka soft-träningen, som passar många äldre och vi fortsätter att se över vårt träningsschema för att få in ännu mer soft-träning. För äldre som behöver riktigt mjuk och skonsam träning har vi dessutom seniorklubben, där gemenskapen är lika viktig som träningen, berättar Andreas Strömberg.

Lady Silver – Instagramfenomen och träningsinspiratör
En av Sveriges populäraste seniorinfluencers på Instagram är Anita Looström, också känd som Lady Silver. Hon inspirerar andra till träning och är själv Friskisledare.

– Det ger så mycket gemenskap. Jag har aldrig haft så många vänner som jag har i dag, tack Friskis. Att dö på träningsgolvet är inte fel!

Läs mer om Lady Silver här.

Vill du intervjua F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg eller Lady Silver, Anita Looström? Kontakta Josefin Engfelt, press- och PR-ansvarig F&S Stockholm 0708-48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Om Friskisindex
Friskisindex mäter stockholmarnas och svenskarnas välmående utifrån frågor om rörelse, glädje och gemenskap. Svaren läggs ihop till ett Friskisindex mellan 0 och 100. Personer med Friskisindex 0–50 mår dåligt, Friskisindex 51-75 mår sådär och Friskisindex 76-100 mår bra.  https://www.friskissvettis.se/stockholm/friskisindex

Friskisindex är framtaget av beteendevetare och statistiker. Riktlinjerna för fysisk aktivitet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt aktuell forskning. Mätningen 2023 har utförts av Sifo Kantar, på uppdrag av Friskis&Svettis Stockholm, och innefattade hela Sverige. Vid tidigare undersökningar som gjordes åren 2020, 2021 och 2022 var målgruppen endast stockholmare.

Årets undersökning genomfördes i februari 2023. I mätningen genomfördes 1700 intervjuer (varav 1200 i Stockholm) och respondenterna är ett representativt urval mellan 18 och 84 år.

Alla som vill kan ta reda på sitt eget mått av välmående. Gör testet här: http://ditt.friskisindex.se/

Om Friskis&Svettis
Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största medlemsägda idrottsförening med 70 000 medlemmar som drivs av 1420 ideella funktionärer och 130 medarbetare på 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

För mer information, kontakta Josefin Engfelt
Press- & PR-ansvarig, +46 708 48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Friskisindex 2023 visar: Våra äldre mår riktigt bra. De äldre i Stockholm har återhämtat sig efter några år med pandemi och isolering. Det visar årets Friskisindex, en undersökning som gjorts av Kantar Public Sifo på uppdrag av Friskis&Svettis Stockholm.
70–84-åringar mår bättre än 2022
60–69-åringarna mår allra bäst
Äldre stockholmare mår marginellt bättre än äldre svenskar i allmänhet.
Äldre vill röra på sig mer än andra

De äldre hade en dipp under pandemin men mår klart bättre igen. Däremot mår de unga mycket sämre än föregående år. En välmåendeklyfta mellan generationerna öppnar sig.
Andreas Strömberg, ordförande Friskis&Svettis Stockholm
Friskisindex visar hur viktigt det är att hitta en balans i livet där det finns utrymme för rörelse, glädje och gemenskap. Många äldre är bra på att hitta den balansen och vi behöver satsa på att allt fler unga också ska kunna göra det framöver.
Andreas Strömberg, ordförande Friskis&Svettis Stockholm
För att möta den efterfrågan, har Friskis Stockholm satsat stort på att utöka soft-träningen, som passar många äldre och vi fortsätter att se över vårt träningsschema för att få in ännu mer soft-träning. För äldre som behöver riktigt mjuk och skonsam träning har vi dessutom seniorklubben, där gemenskapen är lika viktig som träningen.
Anita Looström, Lady Silver