Låt träning bli en del av den nya vardagen

Det är dags att bryta två års stillasittande och låta träningen bli en naturlig del av den nya vardagen.
Så kommenterar Mia Qwärnström, verksamhetschef på Friskis&Svettis Stockholm, föreningens nya satsning på att samarbeta med arbetsgivare för att få fler i rörelse när stockholmarna nu återvänder till sina arbetsplatser.

I takt med att pandemirestriktionerna släpps öppnar samhället upp och distansarbetare återvänder till sina arbetsplatser igen. Många har rört sig mindre under pandemin. Stillasittande och distansarbete har lett till ännu mindre vardagsmotion, visar undersökningen Friskisindex.

Forskningen visar att fysisk aktivitet har en rad positiva effekter på vår fysiska och psykiska hälsa. Träning motverkar många sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, rörelseorganens sjukdomar och cancer. Och har även god effekt mot depression, ångest och demens samt stärker minnet, koncentrationsförmågan och förmågan att jobba effektivt. Se till exempel 1177.vårdguiden.

Friskis&Svettis Stockholm gör nu en företagssatsning som ska hjälpa arbetsgivare att få medarbetare som mår bättre och jobbar effektivare, samtidigt som sjukskrivningarna kan minska.

Satsningen innehåller bland annat skräddarsydda inspirationsföreläsningar på olika arbetsplatser och förmånliga paketerbjudanden om träning. Och det både i form av företagsunika träningsupplägg på jobbet eller hos Friskis genom att medarbetarna får ta del av föreningens omfattande träningsutbud via förmånliga lösningar.

– Inspiration är ett nyckelord i satsningen. Det handlar om att steg för steg lägga grunden till hållbara, goda träningsvanor, vilket ju är en av Friskis&Svettis grundstenar – och paradgrenar, kommenterar Mia Qwärnström.

Friskis stimulerar till hållbara träningsvanor genom att bjuda på allsidig träning som inkluderar olika träningskvaliteter; styrka, stabilitet, kondition, explosivitet, balans, rörlighet, koordination och återhämtning, men också genom att se till att kombinera rörelse, glädje och gemenskap – så att du aldrig vill sluta träna.

En ny undersökning från Kantar Sifo, som Friskis&Svettis låtit göra, visar att hela 40 procent av svenskarna uppger att de saknar rutiner för träning i vardagen, och skulle kunna motiveras att träna mer genom att ha roligt och få snabba resultat. Mot den bakgrunden kommer Friskis Stockholms företagssatsning extra lägligt.

FAKTA OM FÖRETAGSSATSNINGEN

• Rabatt på årskort hos Friskis&Svettis Stockholm.

• Företagsunika träningspass på jobbet eller hos Friskis Stockholm.

• PT för team eller ledningsgrupper.

• Skräddarsydda inspirationsföreläsningar.

Länk till infosida på webben/prislista

FLER TIPS FRÅN FRISKIS TILL FÖRETAG

1. Rörelsepauser. Gör som Friskis Stockholm – inför rörelsepauser på alla möten som är 60 minuter eller längre. Använd till exempel  Klassiska pauser för kropp och själ, ett unikt samarbete mellan Friskis&Svettis Stockholm och Kungliga Filharmonikerna eller Ta en Timeout med Friskis&Svettis.  Läs mer om vikten av rörelsepauser.

2. Friskvårdsbidrag. Se till att alla medarbetare använder sitt friskvårdsbidrag. När vardagsmotionen minskar och stillasittandet ökar behöver vi komplettera med mer träning. Starka kroppar tål timmarna i videomöten bättre än svaga.

3. Indexhöjning. Gör Friskisindextestet. Det är ett enkelt formulär på nio frågor som handlar om rörelse, glädje och gemenskap. Gör testet med alla medarbetare, få ett snitt och bestäm er för att höja det och hur ni ska göra för att lyckas.

För mer information och intervju med talesperson Mia Qwärnström, kontakta Josefin Engfelt, PR-ansvarig Friskis&Svettis Stockholm, 0708-488182,

Grupptrning i gymmet
Om Friskis&Svettis
Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktig idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största medlemsägda idrottsförening som drivs av 1400 ideella funktionärer och 150 medarbetare på 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse. Genom vår undersökning Friskisindex mäter vi hur bra stockholmarna mår utifrån rörelse, glädje och gemenskap. All rörelse räknas!

FRISKIS för företag: Rabatt på årskort hos Friskis&Svettis Stockholm. Företagsunika träningspass på jobbet eller hos Friskis Stockholm. PT för team eller ledningsgrupper. Skräddarsydda inspirationsföreläsningar.

Mia Qwärnström, verksamhetschef på Friskis&Svettis Stockholm
Inspiration är ett nyckelord i satsningen. Det handlar om att steg för steg lägga grunden till hållbara, goda träningsvanor, vilket ju är en av Friskis&Svettis grundstenar – och paradgrenar
Mia Qwärnström, verksamhetschef på Friskis&Svettis Stockholm