InCoax ser betydande marknadspotential i Finland

InCoax Networks, en ledande leverantör av bredbandslösningar, expanderar sin verksamhet i Finland för att stödja landets mål om ökade bredbandshastigheter. Målet är att alla ska ha tillgång till minst 100 Mbps senast 2025 och symmetriska 1 Gbps-hastigheter till 2030. Under de senaste sex månaderna har fyra operatörer gjort pilotinstallationer av InCoax systemlösning med framgångsrikt resultat. För närvarande är cirka 2000 lägenheter anslutna och InCoax har indikationer på att det finns möjlighet att uppnå 20 000 anslutna lägenheter år 2025.

Finlands bredbandssatsning är en del av den europeiska digitala agendan men ställer krav på fastigheters uppgraderingar av befintlig infrastruktur, som ofta består av äldre koppartekniker som DOCSIS 3.1 och VDSL. Dessa teknologier klarar inte de nationella målen, vilket skapar en marknad för framtidssäkra lösningar som InCoax MoCA Access-teknik, som levererar symmetriska 2,5 Gbps-tjänster.

Finlands bostadsmarknad omfattar 2,8 miljoner hushåll, varav 500 000 finns i landsbygdsområden med sämre bredbandstäckning. Fiber till byggnaden (FTTB) når omkring 1,3 miljoner hushåll, och kabel-TV-anslutningar ytterligare 1 miljon. Många hushåll med äldre DSL- och VDSL-anslutningar har otillräcklig datahastighet för dagens behov. InCoax erbjuder fiberoperatörer en effektiv lösning genom att använda befintlig kabelinfrastruktur i fastigheter, vilket möjliggör snabb och kostnadseffektiv uppgradering av internethastigheten. InCoax har en fördel i det finska regelverket, där nya fiber- eller datanätverk övergår i fastighetsägarens ägo vid installation, något som ofta avskräcker operatörer från att investera i nybyggnationer av fiber i befintliga fastigheter. Genom att utnyttja befintliga koaxialkablar kan InCoax undvika omfattande nätverksinstallationer och minimera störningar för hyresgäster (buller och kabeldragning i lägenheter), vilket gör det till ett mer attraktivt alternativ för operatörer.

Helge Tiainen, Business Development Director på InCoax, säger: ”Vi förutser snabb tillväxt i vår försäljning i Finland, med målet att nå 20 000 anslutna lägenheter nästa år. Vår MoCA Access 2.5-teknik möter inte bara den nuvarande efterfrågan på höghastighetsinternet, utan är också skalbar för att stödja hastigheter upp till 5 Gbps inom en snar framtid.

InCoax teknik kan snabbt installeras i fastigheter, och operatörer kan enkelt ansluta lägenheter när hyresgäster tecknar abonnemang, vilket ger kortar tiden till avkastning på gjord investering. Expansionen i Finland stärker InCoax position inom bredbandsteknik och bidrar till en övergång mot hållbar och effektiv bredbandsleverans i Europa.

För att ta reda på mer, vänligen se denna fallstudie: Case Study

Besök vår webbplats: www.incoax.com

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2024 kl. 08:30 (CEST).

InCoax Networks AB (publ) ger ny användning till fastigheters befintliga koaxialkabelnät för förlängning av fiber och fast yttäckande radioaccess (FWA) till världens ledande bredbandsoperatörer.
Tekniken är ett högpresterande, framtidssäkert, pålitligt och kostnadseffektivt komplement, som minskar installationstiden och förbättrar anslutningsgraden, för ökad digital integration och bred tillgång till internet.

För mera information om företaget, besök incoax.com. Vator Securities AB, tel. +46 8-5800 6599, ca@vatorsec.se, är Bolagets Certified Adviser.

Helge Tiainen, Business Development Director