Egenskaperna som bränner ut dig

– Hjärnan reagerar på stress och skickar ut kroppsnedbrytande stresshormoner. Det handlar alltså inte om huruvida du faktiskt känner stress eller inte.

Psykologiprofessor Trevor Archer föreläste för 60 av Jobmatch Swedens certifierade användare under en konferens med fokus på stress och utbrändhet. Archer berättade om vilka faktorer som skapar mest negativ stress och hur stress påverkar oss på olika sätt. Han redogjorde också för hur vi själva kan kontrollera och ta makten över stressen.

Föreläsningen följdes upp av kursledaren och Jobmatch-experten Anki Holmberg som demonstrerade hur testverktyget Jobmatch Talent kan påvisa hur olika egenskaper som ligger högt respektive lågt på testets resultatskalor kan utgöra stressfaktorer.

– Jobmatch Talent visar vilka företeelser som utgör potentiella stressfaktorer, samtidigt som vi med hjälp av testverktyget ofta kan förutsäga hur personer kommer reagera på dessa faktorer. Eftersom JobMatch Talent även visar hur testpersonen helst arbetar har vi också upptäckt att det finns specifika arbetssätt som ökar risken för att stress och utbrändhet. Främst handlar det om en kombination av mycket hög egen motivation tillsammans med en inställning att aldrig ge upp.

Klaus Olsen, vd JobMatch Sweden AB, 070-190 20 40, Klaus.Olsen@jobmatchtalent.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig JobMatch Sweden, 070-445 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

JobMatch hjälper företag att lära känna sina medarbetare med hjälp av träffsäkra arbetspsykologiska tester. Resultaten används för att rekrytera eller utveckla medarbetare. Verksamheten startades år 2009 och har idag 10 kunniga medarbetare. Huvudkontoret ligger i Göteborg. www.jobmatchtalent.com/sv