K2A:s Johan Knaust årets person inom hållbart byggande

Johan Knaust, vd på K2A Knaust & Andersson Fastigheter tilldelades priset Årets person inom hållbart byggande vid Sweden Green Building Awards 27 oktober 2022.

– Ett väldigt fint pris att få och ett kvitto på det arbete vi gör i K2A med att bygga bostäder med lägre klimatpåverkan. Även om det är jag som står som mottagare av priset så är det resultatet av ett lagarbete, där alla medarbetare jobbar för att se till att vi är Det gröna fastighetsbolaget, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Juryn motiverade sitt val med att Johan Knaust "vågar ta i de stora frågorna kring utsläpp och bostadsbyggande" och att han "visat att det går att bygga ett fastighetsbolag som är långsiktigt och hållbart – men samtidigt snabbväxande och lönsamt".

Priset, som instiftats av Sweden Green Building Council, är det andra stora hållbarhetspriset som Johan Knaust vinner på kort tid. 13:e oktober utsågs han till årets pristagare av Hållbart Ledarskap. Hållbart Ledarskap delas ut av Nätverket för hållbart näringsliv, som årligen utser en vinnare bland alla svenska företagsledare, oavsett bransch.

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.