Keolis har vunnit upphandlingen av busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna

Kollektivtrafikbolaget Keolis har vunnit Region Stockholms upphandling gällande busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna.

Keolis har lång erfarenhet av att driva trafik i Stockholm och kommer att lägga stort fokus på att tillhandahålla kostnadseffektiv och högkvalitativ kollektivtrafik där hela 80 procent av trafiken kommer att köras med elbussar. Till trafikstarten i augusti 2024 kommer laddinfrastruktur vara på plats och verkstäderna kommer att vara utrustade för underhåll av elbussar.

Jag är väldigt glad över att Region Stockholm ger Keolis ytterligare förtroende och ser fram mot ett bra samarbete för att öka andelen emissionsfri kollektivtrafik även i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna, säger Keolis VD Jan Kilström.

Det 10-åriga kontraktet omfattar vid avtalsstart 54 busslinjer och närmare 1 400 busshållplatser.

För ytterligare information kontakta:

Jan Kilström, VD, Keolis
jan.kilstrom@keolis.se

David Verständig, tf Produktionsdirektör, Keolis
david.verständig@keolis.se

Karin Nilsson Malmén, Direktör kommunikation och resandeutveckling, Keolis
karin.nilsson.malmen@keolis.se Telefon 070-358 43 06

Keolis är ett globalt mobilitetsbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 5 000 anställda och omsätter cirka 5,4 miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.

Snabbfakta

Jag är väldigt glad över att Region Stockholm ger Keolis ytterligare förtroende och ser fram mot ett bra samarbete för att öka andelen emissionsfri kollektivtrafik även i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna.
Jan Kilström, VD Keolis.