Keolis renoverar och miljöanpassar bussar i Stockholm

Keolis har anlitat Volvo Bussar för att renovera och uppdatera hundra ledbussar som går i trafik i Stockholm Sydväst, Nacka och Värmdö.

Samtliga fordon är ledbussar av modellen Volvo 8500 levererade åren 2004 och 2005. Uppdraget omfattar förutom en total invändig och utvändig renovering även byte av motor. Bussarna kommer att konverteras till biodiesel som är ett mer miljövänligt bränsle. En tredjedel av bussarna kommer dessutom att utrustas med ett nytt system för avgasefterbehandling som kraftigt sänker utsläppen av partiklar och kväveoxider. Arbetet påbörjas i september.

– Genom renoveringen av bussarna minskar vi vårt behov av fossila bränslen. Att renovera i stället för att köpa nytt är dessutom ett utmärkt sätt att förvalta investerade pengar. Med en begränsad insats kan vi förlänga livet på våra bussar med fyra, fem år, samtidigt som vi minskar fordonens miljöpåverkan och ger resenärerna en behagligare och säkrare reseupplevelse, säger Karl Orton, teknisk chef på Keolis Sverige.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 072-513 60 93

Genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapar Keolis värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Sundsvall, Östergötland och Närke.  Busslink är namnet på Keolis Sveriges busstrafik. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 13 länder på tre kontinenter.
www.keolis.se