Keolis vinner stor upphandling i Uppsala

Idag meddelades att Keolis har vunnit en stor upphandling gällande stads- och regiontrafik i Uppsala, Enköping och Bålsta. Uppdragsgivare är Region Uppsala.

Till trafikstarten i juni 2022 avser Keolis att investera 500 miljoner kronor för att förnya hela bussflottan i trafikområdet. Samtliga bussar kommer att drivas med förnybart bränsle, däribland biogas och biodiesel. Investeringen skapar bekvämare resor för resenärerna, bättre arbetsmiljö för medarbetarna och förbättrar samtidigt regionens klimatavtryck.

- Det här är andra gången på kort tid som Keolis vinner ett nytt avtal och vi är väldigt glada över att få bidra med bra kollektivtrafik även i Uppsala. Vi har jobbat intensivt med kvalitet, effektivitet och väl förpackade erbjudanden till våra uppdragsgivare, något vi nu ser resultatet av, säger Keolis VD Jan Kilström.

Avtalet sträcker sig över nio år och omfattar 71 busslinjer.

Keolis har sedan tidigare verksamhet i Stockholm, Göteborg, Karlstad, Borlänge, Falun och Jönköping.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas upp till tio dagar från det att tilldelningen meddelats.

Jan Kilström, VD
jan.kilstrom@keolis.se

Rikard Guerrero, Anbudschef
rikard.guerrero@keolis.se Telefon 072-555 64 96

Karin Nilsson Malmén, Kommunikationsdirektör
karin.nilsson.malmen@keolis.se Telefon 070-358 43 06

Keolis är ett globalt kollektivtrafikbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 4500 anställda och omsätter 5 cirka miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.