Keolis vinner upphandling om Lunds stadstrafik

Keolis har vunnit upphandlingen gällande Lunds stadstrafik och kommer från och med augusti 2023 att köra buss och spårtrafik i Lund. Uppdragsgivare är Skånetrafiken.

Uppdraget innehåller två delar, dels stadstrafik med buss och dels spårtrafik mellan Lund och forskningsanläggningen ESS. Spårvägen mellan Lund och ESS, Lundaexpressen, är en satsning på framtidens kollektivtrafik i ett av Lunds mest trafikerade stråk. Vad gäller stadstrafiken så kommer Keolis att investera i en ny eldriven bussflotta med tillhörande laddinfrastruktur, något som än mer förbättrar Lunds stads hållbarhetsprestanda.

- Jag är glad och stolt över det förtroende som Skånetrafiken har gett oss och över att vi inom kort även finns i Skåne. Jag ser fram mot att få leverera punktlig, hållbar och säker kollektivtrafik även till Lundaborna, säger Keolis VD Jan Kilström.

Avtalet sträcker sig fram till december 2035.

Keolis har sedan tidigare verksamhet i Stockholm, Göteborg, Karlstad, Borlänge, Falun och inom kort även i Uppsala.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas upp till tio dagar från det att tilldelningen meddelats.

Jan Kilström, VD
jan.kilstrom@keolis.se

Rikard Guerrero, Anbudschef
rikard.guerrero@keolis.se Telefon 072-555 64 96

Karin Nilsson Malmén, Kommunikationsdirektör
karin.nilsson.malmen@keolis.se Telefon 070-358 43 06

Keolis är ett globalt kollektivtrafikbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 4500 anställda och omsätter 5 cirka miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.

Jag är glad och stolt över det förtroende som Skånetrafiken har gett oss och över att vi inom kort även finns i Skåne. Jag ser fram mot att få leverera punktlig, hållbar och säker kollektivtrafik även till Lundaborna.
Jan Kilström, VD Keolis