Nu kör Keolis igång linje 16X och 17 i Göteborg med helt nya elbussar

På måndag den 13 juni börjar Keolis köra stombusslinjerna 16X och 17 i Göteborg. Första bussen går ut klockan 04:19 från depån i Partille. Inom ramen för projektet investerar Keolis i närmare 60 helelektriska bussar.

Efter flera månaders noggranna förberedelser är allt på plats för trafikstart. Över 100 medarbetare från Keolis är beredda för att se till att trafikstarten blir lyckad och att göteborgarna kan resa ännu mer hållbart med stombusslinjerna 16X och 17.

Vi är väldigt glada över att ytterligare få bidra till en kvalitativ och hållbar kollektivtrafik i Göteborg. Det är många som jobbar hårt för vår leverans av trygga, tysta och säkra kollektivtrafikresor, säger Keolis VD Jan Kilström.

Till trafikstarten den 13 juni har Keolis investerat i över 30 nya, tekniskt avancerade helelektriska ledbussar från MAN med 4-hjulsdrift. De kommer att bidra till såväl bättre arbetsmiljö för förarna som mer komfort för resenärerna och en tystare arbetsmiljö.

I juni 2023 startar nästa etapp av avtalet då Keolis även börjar köra stombusslinje 25. Inför denna trafikstart investerar Keolis i ytterligare närmare 30 helelektriska ledbussar.

Utöver stombusslinjerna har Keolis flera andra trafikavtal i Göteborgsregionen samt även verksamhet i Stockholm, Karlstad, Dalarna och inom kort även i Lund och Uppsala.

Jan Kilström, VD
jan.kilstrom@keolis.se

Stefan Gustavsson, Produktionsdirektör och vice VD
stefan.gustavsson@keolis.se

Karin Nilsson Malmén, Kommunikationsdirektör
karin.nilsson.malmen@keolis.se Telefon 070-358 43 06

Keolis är ett globalt kollektivtrafikbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 4600 anställda och omsätter 5 cirka miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.

Vi är väldigt glada över att ytterligare få bidra till en kvalitativ och hållbar kollektivtrafik i Göteborg. Det är många som jobbar hårt för vår leverans av trygga, tysta och säkra kollektivtrafikresor.
Jan Kilström, VD Keolis