Stämningsansökan mot UL lämnas in idag

Brott och nonchalans mot upphandlingslagen är bakgrunden till att Keolis Sverige idag lämnar in sin stämningsansökan mot Upplands Lokaltrafik (UL). Kravet är 164 miljoner kronor.

Stämningen avser UL:s upphandling av den regionala busstrafiken under våren 2010. Upphandlingen fick avbrytas och genomförs nu på nytt sedan Förvaltningsrätten i Uppsala i två domar konstaterat brott mot upphandlingslagstiftningen inklusive sekretessbrott. UL:s hantering av upphandlingen har även dokumenterats av deras egna revisorer. Keolis skulle ha vunnit upphandlingen och tilldelats kontraktet om UL hade genomfört upphandlingen i enlighet med bestämmelserna i upphandlingslagstiftningen.

- Det som hänt är ytterst allvarligt och riskerar att skada branschens trovärdighet och därigenom den gemensamma ambitionen att öka det kollektiva resandet. Frågan är principiellt viktig för både kollektivtrafikbranschen och offentliga affärer i övrigt. Upphandlande aktörer som gör så grova övertramp som UL gjort måste ta konsekvenserna av sitt agerande, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige.

Keolis Sverige har sedan november förra året önskat träffa UL för att diskutera en förlikning i frågan. UL har dock nekat till detta och inte heller gjort sig tillgängliga för att diskutera stämningsansökan som man redan förra veckan fick för kännedom. Keolis har inget annat val än att nu lämna in sin stämningsansökan och söka tillvarata sina rättigheter på rättslig väg.

Bakgrund Keolis Sverige var en av tre anbudsgivare i UL:s upphandling av regional busstrafik i Uppsala län. I upphandlingen utvärderades endast pris.

Keolis lämnade det mest förmånliga anbudet, d v s lägst pris. UL uttryckte dock en tydligt avog inställning till Keolis användande av lokala bussföretag som underentreprenörer. En lösning som är tillåten enligt både lagen och UL:s eget förfrågningsunderlag i upphandlingen och som skulle möjliggjort för små och medelstora lokala företag att tillsammans med en större operatör tillhandahålla den regionala kollektivtrafiken. Istället för denna kostnadseffektiva lösning var UL beredda att anta ett anbud som var 220 miljoner dyrare för avtalsperioden.

UL efterfrågade därefter i ett mycket sent skede förändrade priser från anbudsgivarna med kortfattad information om ett uppdaterat ägardirektiv med samma innehåll som beslutades av bolagets styrelse över ett halvår tidigare. Keolis affärsmässiga bedömning av denna information var att den inte gav skäl att förändra prissättningen. Den ena konkurrenten valde dock att sänka sitt anbud med 8 procent. Denna konkurrent har senare medgivit att de informerats av UL om Keolis prissättning. UL har även medgivit sekretessbrott. Den andra konkurrenten fann det motiverat att sänka sitt pris med hela 13 procent. Detta i en bransch som i normala fall som bäst ger möjlighet till 5 procents vinstmarginal.

Fakta om upphandlingen Upphandling avsåg den regionala busstrafiken i Uppsala län Typ av upphandling: Upphandlingen genomfördes som en förhandlad upphandling enligt Lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) Avtalstid: 10 år Antal bussar: 175 Antal medarbetare: 650 Kontraktsvärde: 4 miljarder kronor för hela avtalsperioden

För mer information Helena Reinhagen, Kommunikationsdirektör, 070-577 8007 Anders Lundström, VD, Keolis Sverige, 070-577 8757