Stor bussaffär ger stockholmarna en bekvämare och miljövänligare resa

Keolis har valt MAN som leverantör av bussar till det nya trafikavtalet i Stockholms innerstad och på Lidingö. Affären innebär att Stockholm kommer att få en av Europas modernaste och miljövänligaste bussflottor. Det blir en storaffär som totalt avser 195 bussar. I ett första skede kommer 52 av dessa att vara energieffektiva hybridbussar.

- Nu gör vi en satsning för att öka komforten och kvalitén för resenärerna samtidigt som vi tar ytterligare ett steg i vårt miljöarbete, säger Magnus Åkerhielm, vd. Keolis Sverige.

När det nya trafikavtalet träder i kraft i augusti 2014 kommer Stockholm få sina första hybridbussar. I låga hastigheter drivs bussarna av återvunnen energi från bussens bromsar vilket minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Det innebär även att ljudnivån och bullret kommer att minska och att närmiljön runt hållplatserna förbättras. Samtliga nya bussar har motorer som lever upp till de hårdare miljökraven (Euro 6) och hela bussflottan drivs på förnyelsebart bränsle.

- MAN och Svenska Neoplan har kunnat leverera fordon som lever upp till våra och SL:s högt ställda krav och jag är övertygad om att det kommer locka fler resenärer till våra bussar, avslutar Magnus Åkerhielm.

- Det är en prestigeorder och vi är hedrande över det förtroende som vi fått av Keolis. Detta är en av de största bussaffärerna som tilldelats en enskild leverantör i Sverige och beställningen är MAN:s största order av hybridbussar. Vi och MAN i Tyskland tar Keolis högt ställda krav på största allvar och hela vår leverans- och eftermarknadsorganisation kommer stå väl förberedda inför denna utmaning, säger Claus Bay som är VD för Svenska Neoplan AB (importör av MAN bussar i Sverige).

Fakta bussar

52st MAN A37 hybridbussar
71st MAN A23 ledbussar som drivs av biogas
70st MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel