• Keolis Sverige/

Sveriges kollektivtrafik riskerar lamslås på grund av brist på bussförare. Därför startar Keolis nu en egen trafikskola

Kollektivtrafiken är en framtidsbransch med en ständigt ökad efterfrågan på hållbara och effektiva transporter. Samtidigt väntar stora pensionsavgångar de kommande åren. Sedan 1 oktober 2016 har en rättstvist stoppat utbildningen av bussförare. Samtidigt behöver persontrafiken ett tillskott på över 4 000 bussförare de närmsta två åren. Keolis tar nu saken i egna händer och startar en trafikskola.

- Kollektivtrafiken är samhällskritisk, ett scenario där den inte fungerar påverkar oss alla enormt. Keolis kunde inte längre stillatigande se hur bristen på personal växer utan att något sker för att lösa dödläget, därför har vi tagit beslutet att göra något åt situationen, berättar Cecilia Jerneheim, Keolis HR- och kommunikationsdirektör.

Sveriges bussförare utbildas i princip enbart inom vuxenutbildningen. Komvux stod 2015 för cirka 400 förare och arbetsmarknadsutbildningen för cirka 1200. Från gymnasiet tog bara fem bussförare examen samma år. Arbetsmarknadsutbildningen för bussförare har fastnat i en överklagandeprocess som startade i oktober och där utbildningen fortfarande inte kommit igång. Att utbildningarna står still påverkar kollektivtrafiken men också möjligheten för många som utan utbildning står långt från arbetsmarknaden. Därför ligger det i samhällets intresse att utbildningarna kommer igång, något Keolis har vänt sig till potentiella samarbetspartners med.

- Vi ser med tillförsikt på samtalen vi för med omställningsföretag och kommuner för att hitta partners till vår trafikskola. Genom att ha skolan i egen regi kommer vi kunna erbjuda både utbildning och arbete. På sikt ser vi detta som en möjlighet att få in fler kvinnor i branschen, säger Cecilia Jerneheim.

Målsättningen är att första utbildningen startar i slutet av mars.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland, Värmland och Örebro län. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 16 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se

Cecilia Jerneheim