Albion Nordic AB tar över LightAirs direktförsäljning gentemot konsument

Strategisk överenskommelse med en av Sveriges största distributörer inom luftrening

Det svenska luftrenarbolaget LightAir har under senare år fokuserat sin strategi allt hårdare på företagsförsäljning och då framför allt tyngre industrilösningar. Som ett resultat av denna strategiska förändring har nu avtal tecknats med Albion Nordic AB gällande ett övertagande av sälj- och distributionsansvaret för de nordiska och baltiska konsumentmarknaderna.

Albion Nordic AB (Albion) är ett expansivt distributionsföretag med huvudkontor i Enköping. Genom åren har man byggt upp en bred produktportfölj för förbättrat inomhusklimat, med några av branschens ledande varumärken och ett väl fungerande distributionsnät inkluderande e-handelssajter och affärskedjor som Bygghemma, Byggmax, Elgiganten, NetonNet, Power och Webbhallen.

”Detta är ett naturligt steg i vårt fortsatta arbete med att renodla vår affär och det känns mycket bra att i detta kroka arm med en av Sveriges största distributör av luftrenare inom konsumentsegmentet,” säger Roger Sogge, COO på LightAir och som ansvarat för avtalsförhandlingarna med Albion. ”Genom detta samarbete släpper vi med trygghet all bearbetning av dessa geografiska konsumentmarknader till Albion. Utifrån deras etablerade nätverk och kanaler kommer de fortsätta bygga och utveckla kundsegmentet samtidigt som vi själva fokuserar än hårdare på att vidareutveckla vår B2B-försäljning.”

Avtalet omfattar distribution och försäljning gentemot konsumentled och tillhörande återförsäljarled i Norden och Baltikum. En initial order för att bygga eget lager har lagts och genom avtalet övertar Albion även ansvar från LightAir för ett antal etablerade säljkanaler inom konsumentsegmentet inom nämnda marknader.

”Det ska vara enkelt att skapa sig ett bra inomhusklimat och vi strävar efter att göra det ännu enklare,” säger Johan Öberg, vd för Albion. ”LightAirs produkter gör just detta genom deras funktionalitet samt minimala krav på underhåll. Genom detta nya samarbete får vi en än bredare och alltmer komplett portfölj som vi kan sälja genom vårt stora nätverk av återförsäljare.”

Våren 2022 genomförde LightAir ett förvärv av LightAir Industrial AB (tidigare Cair AB), efter att de två bolagen länge samarbetat kring den luftreningsteknologi som idag till fullo marknadsförs under namnet LightAir CellFlow. Industriell logik återfanns i att samla teknologins samtliga immateriella rättigheter i ett bolag, överlappande målgrupper inom B2B-försäljningen samt starkt kompletterande produkterbjudanden inom de kommersiella och industriella segmenten.

”Vi fullföljer vår långsiktiga strategiska plan där den egna direktförsäljningen inriktas allt hårdare mot B2B-segmenten, och då den industriella målgruppen i synnerhet,” kommenterar Peter Svensk, vd för LightAir. ”Konsumentsidan är våra rötter och tillsammans med olika distributörer runt om i världen, däribland från och med nu Albion, kommer detta även vara en del av vår framtid. Genom detta samarbete med Albion fortsätter vi vår renodling och skapar än större förutsättningar för fokuserade framgångar och skapandet av långsiktigt aktieägarvärde.”

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas tre segment; Industrial, Commercial samt Consumer. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com

Om Albion Nordic
Albion Nordic AB ligger i Enköping och är ett snabbt växande distributionsföretag med en lång historia inom inomhusklimatindustrin. Vi erbjuder ett brett utbud av produkter från några av branschens ledande varumärken. Du hittar våra produkter hos några av de starkaste återförsäljarna i Skandinavien, Baltikum och andra delar av Europa. Vår ambition är att vara en skicklig och pålitlig partner till alla delar av logistikkedjan, från fabrik till konsument. Vi arbetar hårt för att bygga långsiktiga partnerskap inom detaljhandel, e-handel och distribution över hela norra Europa. Vi utökar kontinuerligt vår portfölj av varumärken för att ge konsumenter de allra bästa inomhusklimatprodukterna. Läs mer på www.albionnordic.com

Det ska vara enkelt att skapa sig ett bra inomhusklimat och vi strävar efter att göra det ännu enklare. LightAirs produkter gör just detta genom deras funktionalitet samt minimala krav på underhåll. Genom detta nya samarbete får vi en än bredare och alltmer komplett portfölj som vi kan sälja genom vårt stora nätverk av återförsäljare.
Johan Öberg, vd på Albion
Vi fullföljer vår långsiktiga strategiska plan där den egna direktförsäljningen inriktas allt hårdare mot B2B-segmenten, och då den industriella målgruppen i synnerhet. Genom detta samarbete med Albion fortsätter vi vår renodling och skapar än större förutsättningar för fokuserade framgångar och skapandet av långsiktigt aktieägarvärde.
Peter Svensk, vd på LightAir