Årsstämman i LightAir AB (publ)

Vid årsstämman i LightAir AB (publ) den 23 juni 2021 fattades följande beslut:

Resultat- och balansräkningar för moderbolag och koncern samt föreslagen resultatdisposition fastställdes.

Ansvarsfrihet beviljades enhälligt för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Val av styrelse och revisorer

Omval skedde av Ulf Lindstén, Peter Holmberg och Lars Liljeholm.

Ulf Lindstén valdes som styrelseordförande. Tommy Mårtensson omvaldes som revisor.

Arvoden åt styrelsen och revisorerna

Styrelsearvodet fastställdes till sammantaget 350 000 SEK, varav ordföranden ska erhålla 150 000 SEK och övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget ska erhålla 100 000 SEK vardera.

Revisorn ska erhålla arvode enligt godkänd räkning.

Ändring av bolagsordningen

I syfte att kunna utnyttja det alternativ som aktiebolagslagen anger att besluta om poströstning beslutade stämman enhälligt att en ny § 13, med nedanstående lydelse, införs i bolagsordningen samt att numreringen i bolagsordningen ändras så att nuvarande § 13 blir § 14:

§ 13               Poströstning

Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna skall kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman enligt vad som anges i aktiebolagslagen (2005:551).

Vidare beslutade stämman enhälligt att ändra bolagsordningen i § 1 och tidigare § 13 som en konsekvens av lagändringar enligt följande:

Tidigare lydelse Beslutad lydelse
§ 1                 Firma
Bolagets firma är LightAir AB (publ).
§ 1                 Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är LightAir AB (publ).
§ 13                      Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument.
§ 14                      Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 juni 2021 kl. 13:30 CET.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika och patenterade teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.