Årsstämman i LightAir AB (publ)

(NGM)

Vid årsstämman i LightAir AB (publ) den 30 juni 2023 fattades följande beslut:

Resultat- och balansräkningar för moderbolag och koncern samt föreslagen resultatdisposition fastställdes.

Ansvarsfrihet beviljades enhälligt för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Val av styrelse och revisorer

Omval skedde av Ulf Lindstén och Peter Holmberg, samt nyval av Ebba Liljeholm. Lars Liljeholm hade avböjt omval.

Ulf Lindstén valdes som styrelseordförande. Till revisor valdes revisionsbolaget BDO Mälardalen AB med Carl-Johan Kjellman som huvudansvarig revisor.

Arvoden åt styrelsen och revisorerna

Styrelsearvodet fastställdes till sammantaget 350 000 SEK exkl. sociala avgifter, varav ordföranden ska erhålla 150 000 SEK och övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget ska erhålla 100 000 SEK vardera.

Revisorn ska erhålla arvode enligt godkänd räkning.

Bemyndigande till styrelsen att besluta om emissioner

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma och med eller utan företrädesrätt, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibla skuldebrev. Betalning ska ske kontant och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning. Syftet med bemyndigandet är att Bolaget ska kunna resa rörelsekapital, resa kapital för fortsatt expansion och förvärva bolag. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske är att underlätta erforderlig kapitalanskaffning. Om emission sker mot kontant betalning med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emissionsvillkoren vara marknadsmässiga, dock att marknadsmässig emissionsrabatt får ges, och att antalet aktier som kan komma att emitteras, antalet aktier som konvertibler kan konverteras till och antalet aktier som kan tecknas genom utnyttjande av teckningsoptioner, inte får överstiga 30 procent av antalet utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten då styrelsen för första gången utnyttjar bemyndigandet.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.