Holländsk genombrottsaffär med detaljhandelskedja

LightAirs distributör och partner för Benelux har erhållit en order från en internationell butikskedja gällande luftrening i holländska affärslokaler. Beställning av installationer av en kundanpassad version av konceptet LightAir Health+ har idag erhållits gällande tretton butiker i Holland. Butikskedjan har uttalat en avsikt att även installera lösningen i kedjans samtliga cirka 180 butiker i hemmaregionen Benelux. Ordervärdet för LightAir gällande den initiala beställningen är 0,4 miljoner kronor, medan en större utrullning i hela Benelux bedöms kunna generera en omsättning om över 5 miljoner kronor.

Affären har säkrats i samarbete med Habitat Solutions och dess grundare Rob Jansen, som är LightAirs mångåriga partner i regionen. Leveranserna till butikskedjan innebär mindre kundanpassningar av befintliga produkter för att underlätta installationer i befintliga el- och belysningsramper som redan nyttjas i butiksnätet. En fullskalig implementation i kedjans samtliga cirka 180 butiker i Belgien, Nederländerna och Luxemburg bedöms kunna vara genomförd under 2023.

”Relationen med vår holländske partner går många år tillbaka, samtidigt som Rob och Habitat på senare tid har följt LightAir genom att även de nu lagt om sin långsiktiga strategi än hårdare mot B2B-försäljning,” säger Lars Liljeholm, vd på LightAir. ”Det är oerhört glädjande att man nu landat en ledande och välrenommerad butikskedja som kunder till konceptet LightAir Health+. Samarbetet innebär även att vi som leverantör breddar vår kompetens och erbjudande med anpassade takinstallationer för just butikslokaler, vilket givetvis är av stort intresse på en mängd internationella marknader.”

Den globala detaljhandelskedjan verkar inom försäljning för hem och kroppsvård och grundades år 2000 i Amsterdam. Idag har man mer än 800 egna butiker samt 2 700 så kallade ”shop-in-shops” i ett trettiotal länder i Europa, Asien, Mellanöstern samt Nord- och Sydamerika.

LightAir Health+ är en innovativ svensk lösning för luftrening, som består av två kompletterande teknologier. Dels högeffektiva luftrenare som sänker koncentrationen av luftföroreningar genom filtrering. Hela 99,99% av trafikföroreningar, virus och ultrafina partiklar rensas bort från inomhusluften. Lösningens andra beståndsdel består av patenterade virushämmare, som aktivt söker upp och oskadliggör virus redan i luften utan att passera ett filter. Tillsammans ger de två teknologierna därmed ett dubbelt skydd mot luftburna virus.

”Under de senaste kvartalen har vi samarbetat och nogsamt utvärderat lösningen i ett antal testbutiker, varefter den aktuella affärskedjan nu beslutat sig för att installera luftrening bredare i sitt butiksnät”, säger Rob Jansen, grundare och vd på Habitat Solutions. ”Jag har länge arbetat i branschen med såväl luft- som vattenrening varför jag med lätthet sett alla fördelarna med LightAirs erbjudande, gällande exempelvis reningsnivåer, elförbrukning och ljudnivåer. Slutkunden har sett dessa fördelar och jag är mycket optimistisk inför vår fortsatta bearbetning av företagsmarknaderna här i Benelux.”

På den nordiska hemmamarknaden erbjuds LightAir Health+ främst som en prenumerationslösning, där ren luft tillhandahålls som en tjänst – inkluderande installation och löpande underhåll. Tjänsten, som tidigare erhållit International Facility Management Associations nordiska innovationspris, erbjuds då helt utan kapitalbindning och med en evig garanti gällande hårdvarans funktionalitet.

LightAir AB (publ)

Roger Sogge
COO
LightAir AB (publ)

070-961 51 15
roger.sogge@lightair.com

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2022 kl. 12:00 CET.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika och patenterade teknologier; IonFlow och CellFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas tre segment; Commercial, Industrial samt Consumer. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com samt www.lightair.com/professional-solutions.

Lars Liljeholm, vd på LightAir
Lars Liljeholm, vd på LightAir