LightAir: Årsredovisning 2022

(NGM: LAIR)

LightAir Årsredovisning 2022

LightAir i korthet

Verksamt inom CleanTech och erbjuder främst industriell och kommersiell luftrening för att främja hälsa, produktivitet och hållbarhet hos nordiska och internationella bolag och organisationer.

Erbjudandet är baserat på två unika och egenutvecklade teknologier: CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar de båda teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom föroreningar, virus och pollen.

Marknaden är internationell och numera bearbetas tre segment: industri, kommersiell och konsumentinriktad luftrening.

Bolagets rötter återfinns inom konsumentinriktad försäljning, samtidigt som det strategiska fokuset under senare tid har justerats till B2B-försäljning gentemot de kommersiella och industriella segmenten. Hos LightAir sammanförs dessa två segment under begreppet Professional Solutions, och bolagets prioriterade målgrupper framöver består av industrier, kontor och skolor.

I dag bearbetas den nordiska hemmamarknaden, med Sverige och Finland i spetsen, via egen direktförsäljning, samt genom ett växande nätverk av återförsäljare och partners. Därutöver sker export till en mängd internationella marknader, med några uttalade nyckelregioner såsom Benelux.

Vd har ordet

Som nytillträdd vd konstaterar jag att LightAir står inför utmaningar, samtidigt som möjligheterna är mycket stora. Mina personliga ambitioner är höga och tillsammans med ett sammansvetsat team av medarbetare ska vi nu, tillsammans med dig som aktieägare, bygga en allt mer framgångsrik verksamhet med växande försäljningsambitioner.

LightAirs fokus är att fullfölja den strategiska utvecklingen med ett starkt erbjudande inom främst industriell luftrening. Detta med än hårdare organisatoriskt fokus och minskade distraktioner från allehanda övriga utmaningar.

Det är inte tu tal om att detta bolag kommer från allt för låga försäljningsnivåer historiskt sett. Samtidigt finns det många parametrar som idag understryker en positiv syn på bolagets framtidsutsikter. Allt sedan slutet av räkenskapsåret 2022 har jag med egna ögon kunnat se hur vi genom ett allt tydligare fokus på industriell luftrening byggt en allt stabilare bas, med en växande prospektering, mångdubblat antal aktuella offerter och gryende försäljningstillväxt.

Bygga bolag genom försäljning
Trots en grundläggande teknisk bakgrund ser jag mig själv främst som en säljinriktad kraft med ett tydligt ledarskap. Det rimmar väl med att vår viktigaste uppgift på LightAir idag är att säkerställa att fortsätta stänga allt fler affärer inom vår B2B-försäljning. Givetvis tillsammans med att fortsätta leverera kvalitet i enlighet med det produktlöfte vi de facto ställer gentemot våra målgrupper.

Med detta sagt är en stabil grund lagd i dagsläget och framtiden handlar främst om att bygga verksamhet genom att affär läggs till affär och installation till installation.

Ny vd som haft sin inskolning
I skrivande stund har jag varit vd för LightAir i knappa två månader och det är med stor entusiasm och tillförsikt jag antagit denna utmaning. Genom att dessförinnan varit involverad i bolaget under cirka fem månader som sälj- och managementkonsult anser jag mig ha skapat mig en god bild av bolagets samlade styrkor och svagheter.

Samtidig inser jag att du som aktieägare fått visa stort tålamod och nu har all rätt att förvänta dig konkreta resultat framöver. Personligen ser jag på bolaget och de grundläggande teknologierna som något av en oslipad diamant. Det är min och mina medarbetares uppgift att verkligen ta fram denna potential i ljuset och slipa till verksamheten till de allt högre nivåer av försäljning, kundnöjdhet och aktieägarvärde som vi har förutsättningar att nå inom en relativt snar framtid.

Konkurrenskraftiga styrkor
Min positiva framtidssyn grundas mycket på de egenutvecklade, och till stora delar patenterade, teknologier vi bygger vårt erbjudande på.

Detta erbjudande inkluderar svårmatchade fördelar gentemot eventuella konkurrenter och vår marknadsbearbetning har under sista halvåret levererat goda tecken på hur vi framöver kan vidareutveckla vår verksamhet. Renare luft i kombination med låga driftskostnader är helt enkelt något som lockar industriella aktörer.

Möjligheter för vidare produktutveckling
Den patenterade teknologin, CellFlow DEP, omfattar dessutom stora möjligheter för vidare produktutveckling.

Projekt att lyfta fram i detta sammanhang är ett nyligen igångsatt utvecklingsarbete som sker via Chalmers i Göteborg. Man har i detta erhållit statligt finansieringsstöd med syftet att finna lösningar för skapandet av så ren luft som möjligt i utsatta operationsrum och vårdlokaler. Projektet ska fortlöpa under tre års tid och luftreningsteknologin som inkluderas är just CellFlow DEP. Framtida kommersiell potential återstår att utröna men kan vara betydande.

Vidare återfinns ett internt utvecklingsprojekt, där det konstruerats prototyper för integration i befintliga ventilationslösningar hos olika typer av fastigheter. Avsikten är att nu ta detta till kommersiella tester och utvärdering tillsammans med samarbetspartners inom dessa marknader. Denna typ av integrerad luftrening bedöms ha stor framtida potential och ter sig på sikt vara mycket intressant för LightAir.

Positiva vindar för framtida seglats
Min framtidsoptimism bygger framförallt på hur det industriella marknadssegmentet har visat sig vara rejält mottagligt för vårt budskap och erbjudande. Det finns gott om verksamheter med olika utgångspositioner, samtliga med ett behov av renad luft i sina produktionsanläggningar och lagerlokaler. Allt för att skapa hälsosammare arbetsmiljö såväl som säkerställa drift och funktion hos känsliga maskiner och robotar.

Våra försäljningsdiskussioner och utestående offerter har – dock från blygsamma nivåer – mer än tiofaldigats sista sex månaderna. Det egna direkta försäljningsarbetet gentemot den svenska industrimarknaden har under senare tid resulterat i ett antal vunna kontrakt och ett tiotal testinstallationer hos en bredd av små, medelstora och stora verksamheter.

Genom ett fortsatt dedikerat arbete gentemot målgruppen är givetvis ambitionen att fortsätta bygga på denna gryende tillväxt och skörda framgångar genom att löpande stänga allt fler affärer och avtal framgent.

Utöver arbetet med att skapa organisk tillväxt gör vi löpande utvärderingar av presumtiva förvärv. Vår uttalade förvärvsstrategi är främst inriktad mot utökad säljkapacitet och kundstock, för att agera ytterligare hävstång till vår tillväxt.

Ödmjuka och tillitsfulla inför framtiden
Medvetenheten är stor att vi har långt kvar på vår resa. Där kommer finnas luftgropar under färden, samtidigt som jag är övertygad om att den långsiktiga destinationen såväl är lockande som högst möjlig. Detta i form av ett framgångsrikt och vinstdrivande tillväxtföretag på en högintressant marknad för luftrening inom framför allt B2B.

Framför oss ligger ett fortsatt hårt, men stimulerande, arbete att fortsätta utvecklas inom främst det industriella marknadssegmentet. Möjligheterna är stora och viljan att lyckas än större — tillsammans bygger vi nu nytt och ser till att nyttja den bas vi lagt för framtida framgångar under kommande år.

LightAir Årsredovisning 2022

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Peter Svensk, vd i LightAir