LightAir: Bokslutskommuniké januari - december 2021

(NGM: LAIR)

LightAir Bokslutskommunike januari - december 2021.pdf

Helåret 2021

• Orderingången för helåret uppgick till 14 365 TSEK (31 358). Orderboken vid årsskiftet uppgick till 3 080 TSEK (4 576), varav 1 642 TSEK (926) i abonnemangsintäkter kommande tolv månader.
    • Konceptet Health+ uppgick vid årsskiftet till cirka 330 abonnemang (160) med intäkter om 137 TSEK (77) per månad eller 1 642 TSEK (926) per år.
  • Nettoomsättningen för helåret uppgick till 17 161 TSEK (27 665).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för helåret uppgick till -12 697 TSEK (-6 281).
  • Resultat per aktie för helåret uppgick till -0,48 SEK (-0,36).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret uppgick till -11 220 TSEK (-12 110).

Andra halvåret 2021

• Orderingången för andra halvåret uppgick till 6 765 TSEK (10 022).
    • Konceptet Health+ ökade med cirka 45 abonnemang (100) under andra halvåret.
  • Nettoomsättningen för andra halvåret uppgick till 8 573 TSEK (11 431).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för andra halvåret uppgick till -6 385 TSEK (-3 015).
  • Resultat per aktie för andra halvåret uppgick till -0,29 SEK (-0,16).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för andra halvåret uppgick till -3 630 TSEK (-10 222).

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Efter periodens utgång har LightAir avtalat, villkorat bolagstämmans godkännande, att förvärva samtliga aktier i Cair AB (”Cair”).

Cair säljer motsvarande teknologi som LightAir inom industrisegmentet och det kommersiella segmentet på den finska marknaden. Förvärvet tillför viktiga säljkanaler inom dessa segment. LightAir får även en option att förvärva 51 % av HVAC/ventilation i Europa. Cair har de senaste åren haft en årlig omsättning och EBITDA på 9-13 MSEK respektive 1-3 MSEK.

Cair tillför en ökning med drygt 500 aktiva abonnemang, en ökning om 150 %, med intäkter om 4,8 MSEK per år.

Preliminär proforma för LightAir inklusive Cair för 2021, justerat för villkor i förvärvet

• En ökning av antalet abonnemang för luftrening och virushämning från cirka 330 abonnemang till cirka 830 abonnemang med en intäktsökning från cirka 140 TSEK till cirka 540 TSEK per månad eller från 1,6 MSEK till 6,4 MSEK per år.
  • Nettoomsättningen för helåret ökade från 17,2 MSEK till 24,9 MSEK.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för helåret förbättrades från -12,7 MSEK till -10,6 MSEK.

Nyckeltal

Kassaflöde från den löpande verksamheten -3 630 -9 090 -10 222 -1 888 -7 307
Medelantalet medarbetare 9 7 5 5 6

Lars Liljeholm, LightAirs VD, kommenterar

Under 2021 har LightAir inlett en strategisk förändring mot det kommersiella segmentet med fokus på främst kontor och skolor, samt förvärv. LightAir har haft en utmanande period avseende rörelsen och marknadens efterfrågan på grund av corona-pandemin.

Helårsrapport
Som ett led i den förändrade strategiska inriktningen, primärt mot det kommersiella segmentet, har LightAir under hösten 2021 genomfört en analys av attraktiva förvärvskandidater. Analysen avser förvärv som kan stärka LightAirs försäljningskanaler och förmåga i det kommersiella segmentet.

Det gläder mig att kunna presentera ett förvärv som väsentligt stärker LightAirs position inom de kommersiella och industriella segmenten. Ett förvärv av samtliga aktier i Cair AB har avtalats, villkorat bolagstämmans godkännande. Förvärvet bidrar väsentligt till LightAirs försäljning, tillför aktiva abonnemang samt stärker LightAirs finansiella position för framtiden.

År 2021 har dock i övrigt varit utmanande för LightAir med vikande organisk försäljning och ökande kostnader. Efter en markant ökad efterfrågan i luftrenarbranschen i samband med pandemins utbrott under första halvåret 2020 avtog efterfrågan under senare delen av året. Under 2021 har coronarestriktioner kontinuerligt införts, vilka påverkat marknaden och begränsat våra försäljningsmöjligheter och -aktiviteter till följd av folktomma kontor. Många av våra internationella distributörer byggde även upp större lager under 2020, vilket har inneburit en fördröjning av nya order under 2021.

Sammantaget har detta resulterat i en svag organisk orderingång och försäljning under 2021.

Strategisk inriktning fortsätter
LightAir har beslutat om en strategisk omställning till det kommersiella segmentet. LightAirs luftrenarteknologi är överlägsen avseende energieffektiv luftrening. Värdet av bolagets produkter och egenskaper kan förmedlas starkast i det kommersiella segmentet och långsiktig stabilitet och lönsamhet bedöms starkast inom detta segment i abonnemangsform. Under 2021 har det kommersiella segmentet utvecklats positivt. Antalet tecknade LightAir Health+, ren luft i abonnemangsform, har löpande ökat sedan januari 2020. Då allt fler skolor och kontor nu öppnar upp i pandemins efterdyningar förväntar vi oss en fortsatt positiv trend. Dock har vi påverkats negativt av restriktionerna under 2021 och till följd av dem avsevärt minskad närvaro på kontor. Detta har lett till längre beslutstider och att behovet av ren luft på ett tomt kontor ej finns förrän arbetsplatsen åter är bemannad.

Abonnemangsförsäljning ger initialt en lägre fakturering, men ett betydligt högre värde över abonnemangens livslängd jämfört med motsvarande antal sålda produktenheter. Med ett större fokus på abonnemang påverkas LightAirs fakturering initialt negativt, men ger över tiden en ökad stabilitet genom starkare löpande intäkter med högre lönsamhet från befintliga och nya abonnemang.

Vi fortsätter även, tillsammans med våra distributörer, vår internationella expansion på flera marknader i framför allt Europa, där Tyskland och Storbritannien som tidigare nämnts är våra initialt prioriterade nyckelmarknader utanför Norden.

Förvärv för beslut på extra bolagsstämma
Förvärvet av Cair innebär att LightAir kan erbjuda kompletterande produkter genom ökat produktsortimentet inom bland annat det industriella segmentet. Cair arbetar med försäljning av industriella luftrenare inom det kommersiella segmentet primärt i Sverige och Finland. Cair har drygt 500 abonnemang i Finland, vilka för närvarande genererar intäkter om 4,8 MSEK årligen. Antalet abonnemang förväntas öka kommande år.

Genom att förvärva Cair ökar antalet abonnemang med över 150 % och abonnemangsintäkterna ökar från 1,6 MSEK till 6,4 MSEK årligen, samtidigt som vi erhåller en snabb etablering på den kommersiella marknaden i Finland. Koncernens nettoomsättning ökar med cirka 50 % till 24,9 MSEK och koncernens rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, förbättras med 2 MSEK enligt en preliminär proforma för 2021. Med förvärvet ser vi dessutom ett flertal möjligheter till synergieffekter med flera kostnadsreduceringar och effektiviseringar som kan bidra till ett bättre resultat.

I förvärvet ingår också en option för LightAir att förvärva 51 % av ett projekt inom ventilation/HVAC för den europeiska marknaden. Projektet kommer initialt innebära filtrering av höga luftflöden och med hög luftfuktighet med utrustning  baserad på CellFlow-teknologin. Förvärvet innebär också att patent och rättigheter  överlåts till LightAir.

Negativt resultat med långsiktig tillväxt i sikte
Helåret 2021 har inneburit investeringar i försäljning, omstrukturering och framåtriktade satsningar. Totalt sett redovisar LightAir ett negativt rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, om 12,7 MSEK, vilket förklaras både av den beskrivna strategiska omställningen med sikte på  en stabil och långsiktigt lönsam tillväxt, och marknadspåverkan.

Därutöver har väsentligen ökade transport- och logistikkostnader med över 700 procent haft en negativ påverkan, mycket beroende på corona-pandemin. Som nämnts påverkades även försäljningen av nya abonnemang negativt på grund av pandemin.

För att motverka och förebygga har vi förutom en uttalad förvärvsstrategi bland annat gjort en översyn och omstrukturering av kostnadssidan. Åtgärder är vidtagna, vilka kommer att ha en positiv inverkan på 2022 och framåt. Vi har även agerat och gjort investeringar för att parera rådande komponentbrist för att kunna leverera vid ökad efterfrågan.

Bredare produktportfölj och vändning i sikte
Under 2022 fortgår utveckling av ett antal nya produkter vilka avser gynna såväl direktförsäljning till konsumenter som det kommersiella segmentet. Att kontinuerligt bredda och förfina produktprogrammet är av största vikt för LightAirs framtida tillväxt. Samtidigt är utvecklingsprojektet av tvättbara filter inne i sin slutfas. Det innebär att filtret fungerar under hela produktens livslängd och ej behöver bytas ut för bibehållen effektivitet. Detta är en viktig del mot mer hållbara lösningar för produkter inom luftrening.

Sammanfattningsvis fortlöper LightAirs strategiska omställning enligt plan och tillväxtstrategin ser positiv ut framåt trots de negativa omständigheter som har påverkat verksamheten under 2021. Förvärvet av Cair tillsammans med ovan nämnda åtgärder, initiativ och satsningar bedöms ge en väsentlig positiv effekt på kassaflöde och resultat under kommande år. Våra samlade teknologier ligger väl i tiden och har grundläggande konkurrensfördelar, inte minst på de strategiskt utvalda marknader vi framgent fokuserar på.

Kortsiktigt har omställningen till ökat fokus på abonnemangsförsäljning påverkat LightAir negativt redovisningsmässigt, men på sikt handlar det om ökad stabilitet och lönsamhet. Vi ser fram mot att arbeta vidare med denna strategi gentemot det kommersiella segmentet och de via Cair kompletterande industriella produkterna, vilket tillsammans utgör grundfundament till ett lönsamt och allt starkare bolag.

Verksamhet och resultat

Belopp inom parentes avser belopp för motsvarande period föregående år förutom belopp avseende Finansiell ställning och likviditet, där belopp vid utgången av föregående år avses.

Väsentliga händelser under andra halvåret
LightAir slöt ett distributionsavtal med Jashanmal Group gällande Mellanöstern, med tyngdpunkt på marknaderna i Förenade Arabemiraten, Kuwait, Oman och Qatar.
AIK Fotboll installerade lösningen LightAir Health+ och erhöll därmed aktiv luftrening på sina träningsanläggningar Karlberg och Skytteholm i Stockholm. Installationen täcker samtliga omklädningsrum, samlingslokaler, kontor och gym.
LightAir tecknade distributionsavtal med den ledande aktören Almo Corporation gällande den amerikanska marknaden. Samarbetet inleddes omedelbart genom en första order av svenskutvecklade luftrenare, till ett värde av cirka 2 MSEK.
Himalaya International School i Monterrey, Mexiko, installerade LightAirs virushämmande teknologi IonFlow. Installationen täcker en yta motsvarande 120 klassrum.
LightAirs strategiska fokus på försäljning av luftrening gentemot främst kontor och skolor fortlöper genom uppbyggnad av bolagets nya sälj- och marknadsorganisation. Erbjudandet LightAir Health+, som ger ren och virusfri luft, erbjuds främst som en abonnemangstjänst på den svenska hemmamarknaden. Utifrån gjorda lärdomar expanderar nu bolaget sin B2B-försäljning till att även inkludera luftrening anpassad till industrin och stora lokaler.
Valberedningens ledamöter inför LightAirs årsstämma 2022 har utsetts. Göran Wikström är ordförande i valberedningen. De övriga ledamöterna är Andrzej Loreth och Ilija Batljan. Ledamöterna har utsetts av de tre största aktieägarna i LightAir AB (publ) per den 30 september 2021.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Styrelsen i LightAir föreslår ett förvärv av ett bolag, samt patent och rättigheter för CellFlow-teknologin genom apportemission. Beslut härom ska fattas på extra bolagsstämma. Bolaget har de senaste åren haft en årlig omsättning och EBITDA på 9-13 MSEK respektive 1-3 MSEK. Genom förvärvet förstärker LightAir påtagligt potentialen för såväl ökad omsättning och resultat som värdeökning.

Nettoomsättning och resultat

Andra halvåret
Nettoomsättningen för andra halvåret uppgick till 8 573 TSEK (11 431). Övriga rörelseintäkter om 210 TSEK (0) avser fakturerade kostnader avseende intresseföretagets verksamhet.
Rörelseresultatet för andra halvåret uppgick till -11 155 TSEK (-5 566). Försämringen med 5 589 TSEK avser framför allt minskad omsättning, tillsättande av ytterligare sälj- och marknadsresurser samt nedskrivning om 2 033 TSEK (0) av balanserade utgifter för utveckling av produkter som inte längre är aktuella i verksamheten.
Health+-konceptet hade intäkter för andra halvåret på 3 354 TSEK (550), både för försäljning och abonnemang. Antalet abonnemang uppgick vid ingången av andra halvåret till 285 (60) och vid utgången av andra halvåret till 330 (160).
Skatt på årets resultat, -2 000 TSEK (0), avser nedskrivning av uppskjuten skattefordran.

Helåret
Nettoomsättningen för helåret uppgick till 17 161 TSEK (27 665). Övriga rörelseintäkter om 210 TSEK (0) avser fakturerade kostnader avseende intresseföretagets verksamhet.
Rörelseresultatet för helåret uppgick till -20 153 TSEK (-11 176). Försämringen med 8 977 TSEK har samma förklaringar som för andra halvåret.
Health+-konceptet hade intäkter för helåret på 4 308 TSEK (689), både för försäljning och abonnemang. Antalet abonnemang uppgick vid ingången av helåret till 160 (5) och vid utgången av helåret till 330 (160).

Finansiell ställning och likviditet
Koncernens egna kapital uppgick till 43 033 TSEK (65 369). Soliditeten uppgick till 81,2 procent (88,2). Koncernens likvida medel uppgick till 7 933 TSEK (21 186).
Utöver likvida medel har koncernen vid årets utgång en beviljad checkräkningskredit om 2 000 TSEK (2 000), varav utnyttjat belopp var 1 994 TSEK (0).

Kassaflöde

Andra halvåret
Kassaflödet från den löpande verksamheten för andra halvåret uppgick till -3 630 TSEK (-10 222). Förbättringen jämfört med motsvarande halvår föregående år, 6 592 TSEK, avser minskad kapitalbindning i rörelsekapital. Minskat kassaflöde från den löpande verksamheten har i hög grad motverkats av minskad kapitalbindning i varulager och kortfristiga skulder.
Det negativa kassaflödet från investeringsverksamheten för andra halvåret, -780 TSEK (-2 135), avser framför allt investeringar i produktutveckling och uthyrningsutrustning. Det positiva kassaflödet från finansieringsverksamheten motsvarande halvår föregående år avser nyemissioner och återbetalning av lån från aktieägarna i samband med nyemissioner. Andra halvårets kassaflöde uppgick till -4 410 TSEK (20 752).

Helåret
Kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret uppgick till -11 220 TSEK (-12 110). Förbättringen, 890 TSEK, avser minskad kapitalbindning i rörelsekapital. Minskat kassaflöde från den löpande verksamheten har i hög grad motverkats av minskad kapitalbindning i kundfordringar, då båda är effekter av minskad nettoomsättning.
Det negativa kassaflödet från investeringsverksamheten för helåret, -2 000 TSEK (-3 171), avser framför allt investeringar i produktutveckling och uthyrningsutrustning. Det negativa kassaflödet från finansieringsverksamheten, -33 TSEK (34 859), avser kostnader för nyemissioner genomförda föregående år. Det positiva kassaflödet från investeringsverksamheten föregående år har samma förklaringar som för andra halvåret. Helårets kassaflöde uppgick till -13 253 TSEK (19 578).

Investeringar och produktutveckling
Investeringar i inventarier för helåret uppgick till 0 TSEK (0). Försäljning och utrangering av inventarier uppgick till 0 TSEK (0). Investeringar i uthyrningsutrustning för helåret uppgick till 688 TSEK (853). Försäljning och utrangering av uthyrningsutrustning uppgick till 0 TSEK (0).
Utgifter för produktutveckling, nya patent och registrering av varumärken uppgick för helåret till 1 205 TSEK (2 215), 0 TSEK (0) respektive 0 TSEK (0).  Nedskrivningar av balanserade utgifter för produktutveckling för helåret uppgick till 2 033 TSEK (0).

Intresseföretag
LightAir-koncernen är delägare i ett bolag för att utveckla, kommersialisera och sälja CellFlow-teknologin i Nordamerika; LightAir CellFlow West AB (”CellFlow West”). CellFlow West redovisas som intresseföretag i koncernen. CellFlow West har ingått uppdragsavtal med koncernen om produkt- och produktionsutveckling, försäljnings- och marknadsföringsutveckling samt operativ drift och företagsledning av CellFlow-produkter, inklusive finansiering av intresseföretagets verksamhet. Försäljning av CellFlow-produkter uppgick till 110 TSEK (0). Fakturerade kostnader av LightAir avseende intresseföretagets verksamhet uppgick till 210 TSEK (0). Resultatet från intresseföretaget, -53 TSEK (-3), motsvarar koncernens andel av intresseföretagets resultat. Koncernens andelar i CellFlow West uppgick till 161 TSEK (114) vid årets utgång. Under 2021 har koncernen lämnat ett aktieägartillskott om 100 TSEK till CellFlow West. På CellFlow West hade koncernen vid årets utgång långfristiga fordringar om 0 TSEK (1 500) redovisade som finansiella anläggningstillgångar, och kortfristiga fordringar om 1 762 TSEK (0). Alla koncernens transaktioner med intresseföretaget har skett på marknadsmässiga villkor.

LightAir-aktien
Aktiekapitalet uppgick vid årets utgång till 69 558 420 SEK (69 558 420), fördelat på 46 372 280 aktier, envar med ett kvotvärde om 1,50 SEK. LightAirs aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB). Den 31 december 2021 var aktiekursen 3,08 SEK och det totala marknadsvärdet uppgick till 142,8 MSEK.

Medarbetare
Medelantalet medarbetare under helåret var 8, att jämföra med 5 föregående år.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
LightAir är genom sin verksamhet utsatt för risker av både rörelsekaraktär och finansiell karaktär. Inom bolaget pågår en kontinuerlig process att identifiera förekommande risker och bedöma hur dessa ska hanteras. För en fullständig redogörelse av identifierade risker och bolagets arbete med att hantera dessa i sin framtida verksamhet, hänvisas till avsnittet ”Risker, osäkerhetsfaktorer och riskhantering” i årsredovisningen för 2020.

Moderbolaget
Koncernen omfattar moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir CellFlow East AB, LifeAir Development AB och LifeAir AB. Någon verksamhet bedrivs inte i dotterbolagen LifeAir Development AB och LifeAir AB.

Förslag på utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2021.

Kommande rapporttillfällen
LightAir tillämpar halvårsrapportering.

Delårsrapport januari – juni 2022                          26 augusti 2022
Bokslutskommuniké januari – december 2022    24 februari 2023

LightAirs finansiella rapporter publiceras på LightAirs webbplats www.lightair.com.

LightAir Bokslutskommunike januari - december 2021.pdf

Martin Eliasson
Ekonomichef, LightAir AB (publ)
martin.eliasson@lightair.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2022 kl. 14:31 CET.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika och patenterade teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Citat

Det gläder mig att kunna presentera ett förvärv som väsentligt stärker LightAirs position.
Lars Liljeholm, VD i LightAir
Lars Liljeholm, VD i LightAir