LightAir: Bokslutskommuniké januari - december 2023

Bokslutskommuniké januari - december 2023

LightAir Bokslutskommunike januari - december 2023.pdf

Helåret 2023

• Orderingången för helåret uppgick till 16 638 TSEK (12 979). Orderboken vid årsskiftet uppgick till 6 464 TSEK (8 508), varav 6 464 TSEK (6 548) i abonnemangsintäkter kommande tolv månader.
  • Nettoomsättningen för helåret uppgick till 16 341 TSEK (13 710).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för helåret uppgick till -12 914 TSEK (-20 343).
  • Resultat per aktie för helåret uppgick till -0,20 SEK (-0,96).
  • Resultat per aktie efter utspädning för helåret uppgick till -0,19 SEK (-0,94).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret uppgick till -11 172 TSEK (-9 838).

Andra halvåret 2023

• Orderingången för andra halvåret uppgick till 7 528 TSEK (6 426).
  • Nettoomsättningen för andra halvåret uppgick till 7 223 TSEK (6 581).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för andra halvåret uppgick till -7 388 TSEK (-13 421).
  • Resultat per aktie för andra halvåret uppgick till -0,11 SEK (-0,68).
  • Resultat per aktie efter utspädning för andra halvåret uppgick till -0,11 SEK (-0,65).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för andra halvåret uppgick till -5 859 TSEK (-4 117).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Teckning av nya aktier med stöd av teckningsoption 2 (TO2) i LightAir avslutades och 3 931 aktier tecknades till en kurs om 0,70 SEK per aktie. Totalt betalades 2 751,70 SEK för de tecknade aktierna.

LightAir har upptagit ett aktieägarlån om 5 MSEK från en större aktieägare.

LightAirs styrelse arbetar med LightAirs kapitalstruktur för fortsatt drift och arbetar aktivt med att minska kapitalbindningen. Med ökad inlåning, försäljning och minskad kapitalbindning bedömer styrelsen att LightAir har kapital för kommande tolv månader.

Nyckeltal

juli - dec jan - juni juli - dec jan - juni juli - dec
Koncernen (TSEK) 2023 2023 2022 2022 2021
Nettoomsättning 7 223 9 118 6 581 7 129 8 573
Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) -7 388 -5 526 -13 421 -6 922 -6 436
Rörelseresultat -9 121 -7 352 -39 280 -10 387 -11 206
Resultat före skatt -9 288 -7 291 -39 604 -10 212 -11 327
Periodens resultat -9 288 -7 291 -39 604 -12 212 -13 327
Soliditet, % 38,8 58,9 66,1 79,4 81,2
Kassaflöde från den löpande verksamheten -5 859 -5 313 -4 117 -5 720 -3 630
Medelantalet medarbetare 10 9 9 10 9

LightAirs VD kommenterar

Stark tillväxt under 2023 trots utmaningar, med fokus på innovation och hållbarhet

Under 2023 har LightAir uppnått framgångar genom att öka sin omsättning med 19 procent till 16,3 MSEK, trots utmanande marknadsförhållanden. Med en stark orderingång och en strategisk produktutveckling för framtiden, står LightAir väl rustade för att fortsätta att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom avancerad luftrening.

Med avslutningen av 2023 står det klart att LightAir har tagit betydande steg framåt i vår strävan efter att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom avancerad luftrening. Under året har vi bevittnat en omsättningstillväxt på 19 procent, vilket inte bara speglar styrkan i vårt erbjudande utan också förtroendet från våra kunder. Andra halvåret har visat på en positiv trend med en omsättningsökning på 10 procent jämfört med samma period föregående år. Jag är stolt över de framsteg vi har gjort under året, trots de utmaningar som omvärldens konjukturläge presenterat.

Vår framgång bygger främst på vår unika teknologi CellFlow som utnyttjar ozonfri jonisering för att med hög reningsgrad och låg effektförbrukning rena luften från skadliga partiklar. Vår omsättningstillväxt bekräftar att vi är på rätt väg. Med en orderingång på 16,6 MSEK för helåret – en betydande ökning på 28 procent från föregående år – står det klart att vi i allt större utsträckning når ut till marknaden med våra lösningar. Kunderna har varit väldigt nöjda med de resultat vi kunnat prestera i deras verksamheter.

Det är dock viktigt att notera att vi, trots ökad omsättning, fortfarande står inför ekonomiska utmaningar. Vi behöver fortsätta att arbeta med att förbättra vår finansiella hållbarhet, vilket återspeglas i vårt negativa rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) och ett kassaflöde från den löpande verksamheten som fortfarande är i behov av förbättring. Vi arbetar med att kontrollera kostnaderna och att effektivisera verksamheten.

Under året har vi fortsatt att utveckla och förbättra vårt erbjudande, med särskilt fokus på det industriella segmentet där behovet av effektiv luftrening är som störst. Vi har utvidgat vår närvaro på den svenska marknaden och fortsatt att fokusera på att bygga långsiktiga relationer med våra kunder. Detta arbete hoppas vi ska ge resultat i form av nya affärsmöjligheter och fortsatt stark tillväxt. Vi har under året drastiskt ökat våra kundbesök och förstärkt säljorganisationen med 75 procent för att vi ska nå fler kunder.

Ser vi framåt är vi fast beslutna att fortsätta vår tillväxtresa och ytterligare stärka vår marknadsposition. Vi kommer att fortsätta fokusera på innovation och produktutveckling, samtidigt som vi ökar vår marknadsföring och våra försäljningsinsatser för att nå ut till fler kunder. Vårt mål är inte bara att övervinna de ekonomiska utmaningarna utan också att säkerställa att LightAir blir en ledande aktör inom luftreningsindustrin.

Till våra aktieägare och kunder vill jag uttrycka mitt djupaste tack för ert fortsatta stöd och förtroende. Ert engagemang är avgörande för vår tillväxt och framgång. Tillsammans ser jag fram emot ett ännu starkare och mer framgångsrikt 2024, där vi fortsätter att bidra till en hälsosammare och renare värld.

Peter Svensk

Verksamhet och resultat

Belopp inom parentes avser belopp för motsvarande period föregående år förutom belopp avseende Finansiell ställning och likviditet, där belopp vid utgången av föregående år avses.

Väsentliga händelser under andra halvåret
LightAir-koncernen hade ett dotterbolag och ett tidigare intressebolag som var licensinnehavare till CellFlow DEP-teknologin. LightAir har förvärvat patent och rättigheter till CellFlow DEP-teknologin och dessa två bolag fyllde därför inte längre något syfte utan avvecklades.

En extra bolagsstämma den 11 september 2023 valde Otto Persson till styrelseledamot. Otto Persson är civilekonom med stor erfarenhet av styrelsearbete och är bland annat grundare och styrelseordförande i Train Alliance, noterat på Nasdaq First North. Peter Holmberg hade avböjt omval. Stämman beslutade också att minska aktiekapitalet med 33,7 MSEK för avsättning till fritt eget kapital i syfte att åstadkomma en optimal kapitalstruktur. Efter minskningen uppgick aktiekapitalet till 8,4 MSEK och kvotvärdet till 0,10 kronor.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Teckning av nya aktier med stöd av teckningsoption 2 (TO2) i LightAir avslutades och 3 931 aktier tecknades till en kurs om 0,70 SEK per aktie. Totalt betalades 2 751,70 SEK för de tecknade aktierna.

LightAir har upptagit ett aktieägarlån om 5 MSEK från en större aktieägare.

LightAirs styrelse arbetar med LightAirs kapitalstruktur för fortsatt drift och arbetar aktivt med att minska kapitalbindningen. Med ökad inlåning, ökad försäljning och minskad kapitalbindning bedömer styrelsen att LightAir har kapital för kommande tolv månader.

Nettoomsättning och resultat

Andra halvåret
Nettoomsättningen för andra halvåret uppgick till 7 223 TSEK (6 581).

Rörelseresultatet för andra halvåret uppgick till -9 121 TSEK (-39 280). Förbättringen med 30 159 TSEK avser främst minskade nedskrivningar och omställningskostnader samt förbättrad marginal.

Försäljning B2B hade intäkter för andra halvåret på 7 011 TSEK (4 477), varav 3 223 TSEK (3 216) avser löpande intäkter från abonnemang, 2 898 TSEK (1 261) avser försäljning av produkter och 890 TSEK (0) avser försäljning av bundna abonnemang. Övrig försäljning om 212 TSEK (2 104) härrör framför allt från konsumentmarknaden.

Helåret
Nettoomsättningen för helåret uppgick till 16 341 TSEK (13 710). Övriga rörelseintäkter om 0 TSEK (514) avser för föregående år fakturerade kostnader avseende intresseföretagets verksamhet.

Rörelseresultatet för helåret uppgick till -16 473 TSEK (-49 667). Förbättringen med 33 194 TSEK har samma förklaring som för andra halvåret.

Försäljning B2B hade intäkter för helåret på 13 369 TSEK (9 379), varav 6 749 TSEK (5 432) avser löpande intäkter från abonnemang, 5 401 TSEK (3 742) avser försäljning av produkter och 1 219 TSEK (205) avser försäljning av bundna abonnemang. Övrig försäljning om 2 972 TSEK (4 331) härrör framför allt från konsumentmarknaden.

Skatt på årets resultat, 0 TSEK (-2 000), avser för föregående år nedskrivning av uppskjuten skattefordran.

Finansiell ställning och likviditet
Koncernens egna kapital uppgick till 12 475 TSEK (28 704). Soliditeten uppgick till 38,8 procent (66,1). Koncernens likvida medel uppgick till 2 712 TSEK (14 636).
Utöver likvida medel har koncernen vid årets utgång en beviljad checkräkningskredit om 500 TSEK (500), varav utnyttjat belopp var 501 TSEK (0).

Kassaflöde

Andra halvåret
Kassaflödet från den löpande verksamheten för andra halvåret uppgick till -5 859 TSEK (-4 117). Försämringen jämfört med mot-svarande period föregående år, 1 742 TSEK, avser framför allt ett försämrat resultat före ej kassaflödespåverkande poster, vilket delvis motverkats av minskad kapitalbindning i varulager och fordringar jämfört med motsvarande period föregående år.

Kassaflödet från investeringsverksamheten för andra halvåret, 50 TSEK, avser återbetalning av lämnad deposition för tidigare hyresavtal. Motsvarande period föregående år avser kassaflödet från investeringsverksamheten, -2 058 TSEK, framför allt investeringar i produktutveckling och aktieägartillskott till intresseföretaget LightAir CellFlow West AB. Det negativa kassaflödet från finansieringsverksamheten, -308 TSEK, avser amortering av erhållet lån från kreditinstitut. Det positiva kassaflödet från finansieringsverksamheten motsvarande period föregående år, 17 472 TSEK, avser nyemissioner och emissionskostnader i samband med företrädesemissionen i slutet av 2022. Andra halvårets kassaflöde uppgick till -6 117 TSEK (11 297).

Helåret
Kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret uppgick till -11 172 TSEK (-9 838). Försämringen jämfört med föregående år, 1 334 TSEK, avser framför allt ett försämrat resultat före ej kassaflödespåverkande poster och ökad kapitalbindning i fordringar, vilket delvis motverkats av minskad kapitalbindning i varulager och en betydligt mindre ökning av kapitalbindning i kortfristiga skulder jämfört med föregående år.

Kassaflödet från investeringsverksamheten för helåret, -136 TSEK, avser investeringar i patent och rättigheter, återbetalning av lämnad deposition för tidigare hyresavtal samt försäljning av det tidigare intresseföretaget LightAir CellFlow West AB. Föregående år avser kassaflödet från investeringsverksamheten, -2 624 TSEK, framför allt investeringar i produktutveckling och uthyrningsutrustning samt aktieägartillskott till intresseföretaget LightAir CellFlow West AB. Det negativa kassaflödet från finansieringsverksamheten, -616 TSEK, avser amortering av erhållet lån från kreditinstitut. Det positiva kassaflödet från finansieringsverksamheten föregående år, 19 164 TSEK, avser företrädesemission samt erhållet lån från kreditinstitut. Helårets kassaflöde uppgick till -11 924 TSEK (6 703).

Investeringar och produktutveckling
Investeringar i uthyrningsutrustning för helåret uppgick till 0 TSEK (58).

Utgifter för produktutveckling, nya patent och licenser uppgick för helåret till 0 TSEK (958), 0 TSEK (1 475) respektive 550 TSEK (0). Föregående år uppgick förvärv av koncernbolaget LightAir Industrial AB med goodwill till 12 796 TSEK. Mer information om förvärvet av koncernbolaget finns i not 2. Utrangeringar av utgifter för produktutveckling, nya patent och licenser uppgick för året netto till 0 TSEK (3 489), 0 TSEK (14 821) och 0 TSEK (3 533). Utrangeringarna av patent och licenser avser avvecklingen av koncernbolaget LightAir CellFlow East AB, sammanlagt 0 TSEK (18 354).

Intresseföretag
LightAir-koncernen har varit delägare i ett bolag för att utveckla, kommersialisera och sälja CellFlow-teknologin i Nordamerika; LightAir CellFlow West AB (”CellFlow West”). CellFlow West avyttrades i början av 2023. CellFlow West redovisades som intresseföretag i koncernen. CellFlow West hade ingått uppdragsavtal med koncernen om produkt- och produktionsutveckling, försäljnings- och marknadsföringsutveckling samt operativ drift och företagsledning av CellFlow-produkter, inklusive finansiering av intresseföretagets verksamhet. Försäljning av CellFlow-produkter uppgick till 0 TSEK (239). Fakturerade kostnader av LightAir avseende intresseföretagets verksamhet uppgick till 0 TSEK (514). Resultatet från intresseföretaget, 0 TSEK (-907), motsvarar koncernens andel av intresseföretagets resultat. Koncernens andelar i CellFlow West uppgick till 0 TSEK (15) vid årets utgång. Under 2022 lämnade koncernen aktieägartillskott på 1 780 TSEK till CellFlow West för att täcka bolagets förluster och skulder till LightAir. Aktieägartillskotten skrevs ner 2022. På CellFlow West hade koncernen vid årets utgång långfristiga fordringar om 0 TSEK (0) redovisade som finansiella anläggningstillgångar, kortfristiga fordringar om 0 TSEK (340) och kortfristiga skulder om 0 TSEK (280). Alla koncernens transaktioner med intresseföretaget har skett på marknadsmässiga villkor.

LightAir-aktien
Aktiekapitalet uppgick vid årets utgång till 8 424 752,10 SEK (41 873 760,50), fördelat på 84 247 521 aktier, envar med ett kvotvärde om 0,10 SEK. LightAirs aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB). Den 31 december 2023 var aktiekursen 0,249 SEK och det totala marknadsvärdet uppgick till 21,0 MSEK.

Medarbetare
Medelantalet medarbetare under helåret var 10, att jämföra med 10 föregående år.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
LightAir är genom sin verksamhet utsatt för risker av både rörelsekaraktär och finansiell karaktär. Inom bolaget pågår en kontinuerlig process att identifiera förekommande risker och bedöma hur dessa ska hanteras. För en fullständig redogörelse av identifierade risker och bolagets arbete med att hantera dessa i sin framtida verksamhet, hänvisas till avsnittet ”Risker, osäkerhetsfaktorer och riskhantering” i årsredovisningen för 2022. Som där framgår är en av riskerna globala ekonomiska förhållanden och trender. Koncernens försäljning är till viss del beroende av den globala konjunkturen och omvärldsfaktorer i LightAirs verksamhets-områden. Det är i dagsläget svårt att fastslå hur omvärldsfaktorerna påverkar koncernen, men en utdragen konjunkturnedgång med minskad vilja till konsumentköp skulle kunna medföra en minskning av efterfrågan på LightAirs produkter, vilket kan påverka verksamheten finansiellt. Koncernens finansiella risker bedöms huvudsakligen vara finansieringsrisk, likviditetsrisk och valutarisk.

Moderbolaget
Koncernen omfattar moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB, Gobram AB och LifeAir AB. Någon verksamhet bedrivs inte i dotterbolagen LifeAir Development AB, Gobram AB och LifeAir AB. Det tidigare helägda dotterbolaget LightAir CellFlow East AB avyttrades för avveckling den 14 augusti 2023.

Förslag på utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2023.

Kommande rapporttillfällen
LightAir tillämpar halvårsrapportering.

Årsredovisning 2023                30 april 2024
Halvårsrapport 2024                29 augusti 2024
Bokslutskommuniké 2024        27 februari 2025

LightAirs finansiella rapporter publiceras på LightAirs webbplats www.lightair.com.

LightAir Bokslutskommunike januari - december 2023.pdf

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

Martin Eliasson
Ekonomichef, LightAir AB (publ)
martin.eliasson@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 februari 2024 kl. 18:01 CET.

Snabbfakta

Orderingången ökade med 28 procent för 2023 jämfört med 2022.
Peter Svensk, VD