LightAir: Halvårsrapport 2024

(NGM)

Halvårsrapport 2024

LightAir Halvårsrapport 2024.pdf

• Orderingången för första halvåret uppgick till 9 235 TSEK (9 110). Orderboken vid halvårsskiftet uppgick till 7 572 TSEK (6 672), varav 6 860 TSEK (6 568) i abonnemangsintäkter kommande tolv månader.
  • Nettoomsättningen för första halvåret uppgick till 8 523 TSEK (9 118).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, för första halvåret uppgick till -7 333 TSEK (-5 526).
  • Resultat per aktie för första halvåret uppgick till -0,14 SEK (-0,09).
  • Resultat per aktie efter utspädning för första halvåret uppgick till -0,14 SEK (-0,09).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för första halvåret uppgick till -11 495 TSEK (-5 313).

Försäljning B2B hade intäkter för första halvåret på 8 131 TSEK (6 357), varav 3 595 TSEK (3 526) avser löpande intäkter från abonnemang, 2 617 TSEK (2 503) avser försäljning av produkter och 1 919 TSEK (328) avser försäljning av bundna abonnemang. Övrig försäljning om 392 TSEK (2 761) härrör framför allt från konsumentmarknaden.

Bruttomarginalen för första halvåret uppgick till 71 procent (69).

Väsentliga händelser efter periodens utgång
LightAirs största aktieägare föreslog nyval av Lars Andersson som styrelseledamot, att beslutas på extra bolagsstämma den 13 september 2024. Lars Andersson är civilekonom med stor erfarenhet av styrelsearbete och ledning av entreprenöriella bolag.

Nyckeltal

jan - juni juli - dec jan - juni juli - dec jan - juni
Koncernen (TSEK) 2024 2023 2023 2022 2022
Nettoomsättning 8 523 7 223 9 118 6 581 7 129
Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) -7 333 -7 388 -5 526 -13 421 -6 922
Rörelseresultat -8 948 -9 121 -7 352 -39 280 -10 387
Resultat före skatt -9 174 -9 288 -7 291 -39 604 -10 212
Periodens resultat -9 174 -9 288 -7 291 -39 604 -12 212
Soliditet, % 58,0 38,8 58,9 66,1 79,4
Kassaflöde från den löpande verksamheten -11 495 -5 859 -5 313 -4 117 -5 720
Medelantalet medarbetare 11 10 9 9 10

LightAirs VD kommenterar

Ett år har passerat sedan jag blev VD, och jag har tillsammans med mitt team arbetat intensivt på flera fronter. Vårt fokuserade säljarbete inom industrin börjar ge tydliga resultat. Genom att besöka cirka 500 företag har vi kunnat bekräfta det stora behovet av ren luft, och vår tjänst «ren luft som tjänst» har mottagits väl. Våra kunder uppskattar den enkelhet och effektivitet som tjänsten erbjuder.

I mars lanserade vi vår uppdaterade industriluftrenare, som snabbt blev en framgång. Luftrenaren är förbättrad och integrerad med vår nya teknologi, LightAir Connect, vilket gör det möjligt att styra, övervaka och rapportera om luftkvaliteten. Vi har sett en tydlig efterfrågan inom framförallt tvätterisektorn, och vi levererar nu ren luft till flera aktörer inom denna bransch.

En av våra kunder, Jan Eriksson, chef på Fredriksbergstvätten berättar om sina erfarenheter: “Efter att ha installerat LightAirs luftrenare i vårt tvätteri märkte vi en dramatisk förändring. Personalen rapporterade att det var lättare att andas och dammnivåerna i lokalen minskade märkbart. Det är den bästa investeringen vi gjort för vår arbetsmiljö”.

Finansiell prestation och vägen framåt
Under slutet av första halvåret 2024 ser vi en stark försäljningstillväxt. För att ytterligare stärka vår position har vi därför utökat vår säljkår i både Sverige och Finland, vilket ligger i linje med vår strategi att fokusera på industrisegmentet. Trots en utmanande konjunktur inom industrin har vi lyckats leverera resultat och ser med tillförsikt fram emot 2025, då vi förväntar oss en uppgång i industrikonjunkturen.

B2B-försäljningen ökade med 28 procent under första halvåret 2024 och uppgick till 8 130 TSEK. Detta är ett bevis på att våra strategier för att stärka vår position inom detta segment har gett resultat och att vi lyckas möta våra kunders behov på ett framgångsrikt sätt.

Bruttomarginalen förbättrades under första halvåret och ökade från 69 procent till 71 procent. Denna förbättring är ett resultat av vårt fokuserade arbete med att effektivisera vår produktion.

Ett stort tack riktas till våra aktieägare och investerare för deras stöd i den nyligen genomförda företrädesemissionen, som tecknades till totalt 91 procent. Cirka 63 procent tecknades med stöd av uniträtter och cirka 15 procent tecknades utan stöd av uniträtter. Resterande cirka 13 procent tecknades av emissionsgaranter. Genom denna företrädesemission tillfördes LightAir cirka 26 MSEK före emissionskostnader. Detta kapitaltillskott är avgörande för att fortsätta våra satsningar och stärka vår position på marknaden.

Investeringar i utveckling
Under året har vi gjort viktiga investeringar i att vidareutveckla våra industriella lösningar för att bli bättre anpassade för de tuffaste industrierna. Genom integrationen av LightAir Connect kan våra kunder enkelt övervaka och styra luftreningsprocessen, vilket säkerställer effektivitet och minskar behovet av underhåll.

Med en stabil grund och tydliga strategier ser vi fram emot att fortsätta vår resa. Fokus ligger på att driva våra försäljningsinsatser med våra innovativa produkter för att etablera LightAir som en ledande aktör inom luftrening för industrin. Den positiva utvecklingen inom B2B-segmentet och den ökade bruttomarginalen ger oss möjligheter för framtiden. Vi tror starkt på vår förmåga att växa genom ett fokuserat arbete och dedikerade insatser från alla medarbetare i koncernen.

Peter Svensk

Verksamhet och resultat

Belopp inom parentes avser belopp för motsvarande period föregående år förutom belopp avseende Finansiell ställning och likviditet, där belopp vid utgången av föregående år avses.

Väsentliga händelser under första halvåret

Teckning av nya aktier med stöd av teckningsoption 2 (TO2) i LightAir avslutades och 3 931 aktier tecknades till en kurs om 0,70 SEK per aktie. Totalt betalades 2 751,70 SEK för de tecknade aktierna.

LightAir upptog ett aktieägarlån om 5 MSEK från en större aktieägare som återbetalades i samband med företrädesemissionen.

LightAir lanserade vidareutvecklade produkter med LightAir Connect för banbrytande monitorering av luftkvalité och luftrening.

LightAirs extra bolagsstämma den 13 maj 2024 beslutade om en sammanläggning av aktier i relationen 1:100, det vill säga att etthundra aktier sammanlades till en aktie. Den extra bolagsstämman beslutade också om minskningar av aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital, samt en företrädesemission av units som tecknades till totalt 91 procent, varav cirka 63 procent tecknades med stöd av uniträtter och cirka 15 procent tecknades utan stöd av uniträtter. Cirka 13 procent tecknades av emissionsgaranter. Genom företrädesemissionen tillfördes LightAir cirka 26 MSEK före emissionskostnader.

Styrelsen beslutade, med stöd av årsstämmans bemyndiganden, om emissioner av aktier för ersättning i företrädesemissionen. Totalt tecknades och tilldelades 167 696 aktier för denna ersättning. Teckningskursen var fastställd till 6,0 SEK per aktie, vilket även motsvarade den volymviktade genomsnittskursen för perioden 12–20 juni 2024.

LightAir stärker sin position på marknaden genom att erbjuda de bäst anpassade produkterna för miljöer inom textilindustrin. Efter flera framgångsrika installationer har LightAir lockat till sig flera stora bolag inom tvätteribranschen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Nettoomsättning och resultat

Nettoomsättningen för första halvåret uppgick till 8 523 TSEK (9 118).

Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till -8 948 TSEK (-7 352). Försämringen med 1 596 TSEK avser främst minskade nettoomsättning och ökade övriga externa kostnader.

Försäljning B2B hade intäkter för första halvåret på 8 131 TSEK (6 357), varav 3 595 TSEK (3 526) avser löpande intäkter från abonnemang, 2 617 TSEK (2 503) avser försäljning av produkter och 1 919 TSEK (328) avser försäljning av bundna abonnemang. Övrig försäljning om 392 TSEK (2 761) härrör framför allt från konsumentmarknaden.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens egna kapital uppgick till 26 693 TSEK (12 475). Soliditeten uppgick till 58 procent (38,8). Koncernens likvida medel uppgick till 14 300 TSEK (2 712).

Utöver likvida medel har koncernen vid årets utgång en beviljad checkräkningskredit om 500 TSEK (500), varav utnyttjat belopp var 0 TSEK (501).

Kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten för första halvåret uppgick till -11 495 TSEK (-5 313). Försämringen jämfört med motsvarande period föregående år, 6 182 TSEK, avser framför allt ett försämrat resultat före ej kassaflödespåverkande poster, tillsammans med en ökad kapitalbindning i fordringar jämfört med motsvarande period föregående år. En stor del av periodens försäljning genomfördes i slutet av det första halvåret.

Kassaflödet från investeringsverksamheten första halvåret föregående år, -186 TSEK, avser investeringar i patent och rättigheter samt försäljning av det tidigare intresseföretaget LightAir CellFlow West AB. Det positiva kassaflödet från finansieringsverksamheten, 23 083 TSEK, avser framförallt nyemissioner och emissionskostnader i samband med företrädesemissionen i juni 2024. Det negativa kassaflödet från finansieringsverksamheten motsvarande period föregående år, -308 TSEK, avser amortering av erhållet lån från kreditinstitut. Första halvårets kassaflöde uppgick till 11 588 TSEK (-5 807).

Investeringar och produktutveckling

Utgifter för nya licenser uppgick för halvåret till 0 TSEK (550).

LightAir-aktien

Aktiekapitalet (inklusive ej registrerat aktiekapital) uppgick vid halvårets utgång till 13 399 452,50 SEK (42 123 760,50), fördelat på 5 359 781 aktier, envar med ett kvotvärde om 2,50 SEK. Efter halvårets utgång genomfördes en minskning av aktiekapitalet till 5 359 781 SEK med ett kvotvärde om 1 SEK. LightAirs aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB). Den 30 juni 2024 var aktiekursen 5,15 SEK och det totala marknadsvärdet uppgick till 27,6 MSEK.

Medarbetare

Medelantalet medarbetare under halvåret var 11, att jämföra med 9 motsvarande period föregående år.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

LightAir är genom sin verksamhet utsatt för risker av både rörelsekaraktär och finansiell karaktär. Inom bolaget pågår en kontinuerlig process att identifiera förekommande risker och bedöma hur dessa ska hanteras. För en fullständig redogörelse av identifierade risker och bolagets arbete med att hantera dessa i sin framtida verksamhet, hänvisas till avsnittet ”Risker, osäkerhetsfaktorer och riskhantering” i årsredovisningen för 2023. Som där framgår är en av riskerna globala ekonomiska förhållanden och trender. Koncernens försäljning är till viss del beroende av den globala konjunkturen och omvärldsfaktorer i LightAirs verksamhetsområden. Det är i dagsläget svårt att fastslå hur omvärldsfaktorerna påverkar koncernen, men en utdragen konjunkturnedgång med minskad vilja till konsumentköp skulle kunna medföra en minskning av efterfrågan på LightAirs produkter, vilket kan påverka verksamheten finansiellt. Koncernens finansiella risker bedöms huvudsakligen vara finansieringsrisk, likviditetsrisk och valutarisk.

Moderbolaget

Koncernen omfattar moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB, Gobram AB och LifeAir AB. Någon verksamhet bedrivs inte i dotterbolagen LifeAir Development AB, Gobram AB och LifeAir AB. Det tidigare helägda dotterbolaget LightAir CellFlow East AB avyttrades för avveckling den 14 augusti 2023.

Kommande rapporttillfällen

LightAir tillämpar halvårsrapportering.

Bokslutskommuniké 2024        27 februari 2025
Halvårsrapport 2025                29 augusti 2025

LightAirs finansiella rapporter publiceras på LightAirs webbplats www.lightair.com.

LightAir Halvårsrapport 2024.pdf

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

Martin Eliasson
Ekonomichef, LightAir AB (publ)
martin.eliasson@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra hälsa och välbefinnande genom att erbjuda de bästa lösningarna för industriell och kommersiell luftrening. Vår CellFlow-teknologi och LightAir Connect hjälper företag att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl. 22:00 CET.

B2B-försäljningen ökade med 28 procent under första halvåret 2024.
Peter Svensk, VD i LightAir AB (publ)