LightAir avvecklar vilande dotterbolag och tidigare intressebolag

LightAir-koncernen har ett dotterbolag och ett tidigare intressebolag som har varit licensinnehavare till CellFlow DEP-teknologin. LightAir har under det senaste året förvärvat patent och rättigheter till CellFlow DEP-teknologin och dessa två bolag fyller därför inte längre något syfte utan ska avvecklas.

LightAir har tidigare förvärvat patent och rättigheter avseende CellFlow DEP-teknologin som sammantaget ger ägandet över denna teknologi på alla globala konsument-, kommersiella och industriella marknader, förutom inbyggda applikationer i ventilations- och HVAC-system. Tidigare hade dotterbolaget LightAir CellFlow East AB samt det tidigare intressebolaget LightAir CellFlow West AB licensrättigheter på respektive marknader. Eftersom LightAir har förvärvat patent och rättigheter avseende CellFlow DEP-teknologin fyller inte dotterbolaget LightAir CellFlow East AB samt det tidigare intressebolaget LightAir CellFlow West AB någon funktion längre och bolagen kommer därför att avvecklas. Bolagen säljs för avveckling för substansvärdet med avdrag för avvecklingskostnader.

I koncernen ingår i fortsättningen LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB och LifeAir AB. Någon verksamhet bedrivs inte i dotterbolagen LifeAir Development AB och LifeAir AB.

Detta är en ren administrativ justering som renodlar vår koncernstruktur”, kommenterar Peter Svensk, VD för LightAir. ”Vi behöver givetvis informera om dotterbolag som försvinner, och ingen verksamhet bedrivs i dessa bolag så avvecklingen av dem påverkar inte LightAir. Detta är en naturlig utveckling på vår konsolidering av patent och rättigheter och vår starka fokusering på B2B och inte minst industriell luftrening.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas tre segment; Industrial, Commercial samt Consumer. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Detta är en ren administrativ justering som renodlar vår koncernstruktur.
Peter Svensk, VD i LightAir
Peter Svensk, VD i LightAir