• LightAir/

LightAir banar väg för hållbar luftrening inom textilindustrin: Flera stora bolag investerar

LightAir, en ledande aktör inom luftreningsteknologi, stärker sin position på marknaden genom att erbjuda de bäst anpassade produkterna för miljöer inom textilindustrin. Efter flera framgångsrika installationer har LightAir nu lockat till sig flera stora bolag inom tvätteribranschen.

Elis Textil Service AB satsar på långsiktig hållbarhet

Elis Textil Service AB, en del av Europas ledande koncern inom textil- och hygienservice, är ett av de företag som valt att framtidssäkra sin arbetsmiljö med hjälp av LightAirs produkter. "Vi på Elis förstår behovet av luftrening och har haft det under många år, men med hjälp av LightAirs uppkopplade och smarta luftrenare gör vi en satsning på en långsiktigt hållbar arbetsmiljö för både medarbetare och verksamhet," säger Jens Hed, General Manager på Elis Textil Service AB.

Fler företag ansluter sig till LightAir

Utöver Elis Textil Service AB, som sedan tidigare har ett ramavtal med LightAir, har ytterligare tre stora bolag inom textilindustrin investerat i LightAirs luftrenare. Dessa företag har sett betydande förbättringar i sina arbetsmiljöer med minskade mängder damm och partiklar. Detta förbättrar inte bara luftkvaliteten utan minskar även städbehovet och brandriskerna.

"Vi är stolta över att kunna erbjuda luftreningslösningar som verkligen gör skillnad i krävande miljöer," säger Peter Svensk, VD på LightAir. "Vi ser detta som en start på ett långsiktigt partnerskap med bolagen inom textilindustrin."

En lösning för tuffa miljöer

Inomhusluften i tvätterier innehåller ofta en stor mängd partiklar, vilket innebär arbetsmiljömässiga utmaningar. LightAirs luftrenare är utformade för att klara dessa tuffa miljöer och skydda både maskiner och människor. Med LightAir Connect, företagets senaste innovation, kan både kunder och LightAir ständigt övervaka luftkvaliteten och optimera reningen för bästa möjliga resultat.

Positiva resultat och framtidsutsikter

Siffrorna visar på mycket låga partikelhalter i de lokaler som installerat LightAirs lösningar. Flera kunder vittnar om kraftiga minskningar av damm i både lokaler, ventilationssystem och på maskiner. Personalen upplever att det är lättare att andas efter att luftreningen installerats, och det har även lett till att man kunnat minska antalet städtillfällen.

LightAir fortsätter att vara en drivande kraft inom luftrening och siktar på att ytterligare expandera sin marknadsandel inom industrin.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet bidrar till en hälsosammare arbetsmiljö, högre produktivitet och en hållbar framtid genom avancerad luftreningsteknologi som oskadliggör partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 juni 2024 kl. 11:30 CET.