LightAir förhandlar om förvärv av nordiskt bolag inom luftrening

LightAir har pågående diskussioner angående förvärv av ett nordiskt försäljningsbolag av kommersiella och industriella luftrenare. Bolaget har de senaste åren haft en omsättning på 12–13 MSEK och 6–7 MSEK i EBITDA per år. Förvärvet skulle stärka LightAirs position på den nordiska hemmamarknaden och vidga försäljningskanalerna. Bland annat skulle drygt 1500 abonnemang adderas, vilka årligen genererar intäkter om drygt 10 MSEK och som kompletterar LightAirs pågående uppbyggnad av Professional Solutions, vilket utgörs av de kommersiella och industriella segmenten.

LightAir har sedan 2021 arbetat med en ompositionering av bolaget gentemot Professional Solutions, som till fullo baseras på så kallad B2B-försäljning. Bolagets huvudfokus återfinns numera inom industri, kontor och skolor. De teknologier LightAir erbjuder har stora konkurrensmässiga fördelar inom dessa målgrupper, bland annat då man jämför energiförbrukning, ljudnivåer och filtreringsgrader.

Värdet av erbjudande och produktegenskaper bedöms kunna förmedlas och kapitaliseras starkast inom Professional Solutions, samtidigt som långsiktig stabilitet och lönsamhet kan skapas genom en abonnemangsbaserad affärsmodell. För att snabbt etablera position och ta marknadsandelar på en relativt ung marknad innefattar denna strategi även löpande analyser av attraktiva förvärvskandidater.

Ett förvärv av det aktuella nordiska bolaget skulle innebära en utökad försäljningsorganisation, samtidigt som LightAir ökar kundbasen inom de kommersiella och industriella segmenten. Bolaget med vilket förvärvsdiskussioner pågår har lång och framgångsrik erfarenhet av direktförsäljning till dessa kundgrupper.

Förvärvet skulle inkludera över 1500 aktiva abonnemang i Norden, vilka för närvarande genererar ett värde om drygt 10 MSEK årligen. Denna bas med återkommande intäkter ökar kommande år och kompletterar LightAirs pågående satsning på abonnemangsförsäljning gentemot kontor och skolor. Vid ett eventuellt förvärv skulle abonnemangsintäkterna öka från dryga 6 MSEK till drygt 17 MSEK årligen, samtidigt som LightAir erhåller en snabb och fördjupad etablering på strategiskt intressant marknad.

”Ett förvärv av detta bolag skulle innebära ett stort tillskott för LightAirs nordiska verksamhet,” säger Lars Liljeholm, vd på LightAir. ”Vi skulle även ytterligare förstärka och skapa en rejäl vitamininjektion för hela bolagets inriktning mot de kommersiella- och industriella segmenten. Det skulle skapas utökade säljresurser och kompetens inom Norden, samtidigt som LightAirs produktportfölj skulle ge det eventuellt förvärvade bolaget än större möjligheter genom ett vidgat erbjudande på den lokala marknaden. Sammantaget skulle vi som bolag få ett mycket positivt bidrag organisatoriskt och kunskapsmässigt, samt från första dagen addera en betydande ökning gällande omsättning, resultat och antal kunder.”

Den sammanslagna omsättningen motsvarar en ökning om cirka 70 % baserat på LightAirs försäljning 2021, samt bidrar positivt till rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) med cirka sex miljoner kronor årligen initialt. Med förvärvet följer möjligheter till synergier där kostnadsreduceringar och effektiviseringar kan bidra positivt framgent. Förhandlingar och vidare information förväntas vara sammanställt inom ett par månader under förutsättning att tillfredställande due diligence är genomförd samt bolagsstämmas godkännande av förvärv. I samband med planering av detta utarbetas också en finansieringsstruktur för bolagets kommande utveckling.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2022 kl. 16:30 CET.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika och patenterade teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Ett förvärv av detta bolag skulle innebära ett stort tillskott för LightAirs nordiska verksamhet.
Lars Liljeholm, vd på LightAir
Vi skulle förstärka och skapa en rejäl vitamininjektion för hela bolagets inriktning mot de kommersiella- och industriella segmenten. Det skulle skapas utökade säljresurser och kompetens inom Norden, samtidigt som LightAirs produktportfölj skulle ge det eventuellt förvärvade bolaget än större möjligheter genom ett vidgat erbjudande på den lokala marknaden. Sammantaget skulle vi som bolag få ett mycket positivt bidrag organisatoriskt och kunskapsmässigt, samt från första dagen addera en betydande ökning gällande omsättning, resultat och antal kunder.
Lars Liljeholm, vd på LightAir