• LightAir/

LightAir genomför emission av aktier för ersättning i samband med företrädesemissionen

Styrelsen för LightAir AB (publ) (”LightAir” eller ”Bolaget”) har, med stöd av årsstämmans bemyndiganden, fattat beslut om emissioner av aktier för ersättning i företrädesemissionen. Totalt har 167 696 aktier tecknats och tilldelats för denna ersättning. Teckningskursen är fastställd till 6,0 SEK per aktie, vilket även motsvarar den volymviktade genomsnittskursen för perioden 12–20 juni 2024. Betalning sker genom kvittning av fordringar.

Garanterna i företrädesemissionen hade, i enlighet med de garantiavtal som ingåtts, möjlighet att välja att antingen erhålla garantiersättningen i kontant form eller i nyemitterade aktier i Bolaget. Med anledning av detta beslutade årsstämman den 20 juni 2024 om emissionsbemyndigande till styrelsen för garantiersättning. Med stöd av detta bemyndigande fattade styrelsen beslut om emission av 136 070 aktier till garanter som valt att erhålla sin ersättning i aktier. Styrelsen använde även bemyndigande från årsstämman den 20 juni 2024 för att fatta beslut om emission av 31 626 aktier som ersättning för ränta för aktieägarlån. Sammanlagt har 167 696 nya aktier tecknats och tilldelats i emissionerna för ersättning. Teckningskursen är fastställd till 6,0 SEK per aktie, vilket även motsvarar den volymviktade genomsnittskursen för perioden 12–20 juni 2024. De garanter som inte har valt att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade aktier kommer i stället att erhålla kontant belopp motsvarande 13 procent av respektive garantiåtagande. Den kontanta delen av garantiersättningen uppgår till cirka 0,2 MSEK.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla LightAirs avtalsförpliktelser och för att underlätta erforderlig kapitalanskaffning. Styrelsen anser även att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning att tillvarata möjligheten att betala ersättning i form av aktier i stället för genom kontant utbetalning.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning

Genom emissionerna för ersättning ökar antalet aktier med 167 696 aktier, från 5 192 085 aktier till 5 359 781 aktier med ett kvotvärde om 1,00 SEK, motsvarande en utspädningseffekt om cirka 3,1 procent. Samtliga siffror rörande förändringar i aktiekapital och antal aktier är beräknat på antalet utestående aktier i Bolaget efter slutlig registrering av företrädesemissionen vid Bolagsverket.

Som tidigare kommunicerats har företrädesemissionen tecknats till totalt 91 procent, varav cirka 63 procent tecknades med stöd av uniträtter och cirka 15 procent tecknades utan stöd av uniträtter. Cirka 13 procent tecknades av emissionsgaranter. Genom företrädesemissionen tillförs LightAir cirka 26 MSEK före emissionskostnader.

Rådgivare

Partner Fondkommission AB agerar finansiell rådgivare och emissionsinstitut till LightAir i samband med företrädesemissionen.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

Martin Eliasson
Ekonomichef, LightAir AB (publ)
martin.eliasson@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra hälsa och välbefinnande genom att erbjuda de bästa lösningarna för industriell och kommersiell luftrening. Vår CellFlow-teknologi och LightAir Connect hjälper företag att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2024 kl. 19:00 CET.