LightAir genomför uppsägningar efter förhandling med facket

Efter förhandling med facket har LightAir beslutat att säga upp fem anställda på grund av arbetsbrist. De uppsagda tjänsterna inkluderar Försäljningschef, Marknadschef, två säljare och en servicetekniker. VD Lars Liljeholm betonar vikten av att minska kostnaderna och göra försäljningsarbetet mer kostnadseffektivt för att säkerställa företagets framtida lönsamhet.

LightAir har slutfört förhandlingar med fackförbundet Unionen och meddelar att fem tjänster har sagts upp på grund av arbetsbrist. De uppsagda tjänsterna inkluderar Försäljningschef, Marknadschef, två säljare och en servicetekniker. Sex anställda var varslade till uppsägning och en av de varslade säljarna kvarstår i verksamheten. Detta beslut är en del av bolagets pågående kostnadsreduceringsarbete, som syftar till att säkerställa långsiktig lönsamhet och hållbarhet. Medelantalet anställda uppgick till elva under första halvåret 2024.

”Det är naturligtvis tråkigt att vi tvingas säga upp kompetenta medarbetare, men för att säkerställa företagets överlevnad och framtida konkurrenskraft måste vi vidta dessa åtgärder. Med dessa förändringar minskar vi våra kostnader avsevärt och framöver ska LightAir ha en mer kostnadseffektiv försäljning,” säger Lars Liljeholm, VD och koncernchef för LightAir.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra hälsa och välbefinnande genom att erbjuda de bästa lösningarna för industriell och kommersiell luftrening. Vår CellFlow-teknologi och LightAir Connect hjälper företag att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 oktober 2024 kl. 15:00 CET.

Det är naturligtvis tråkigt att vi tvingas säga upp kompetenta medarbetare, men för att säkerställa företagets överlevnad och framtida konkurrenskraft måste vi vidta dessa åtgärder. Med dessa förändringar minskar vi våra kostnader avsevärt och framöver ska LightAir ha en mer kostnadseffektiv försäljning.
Lars Liljeholm, VD och koncernchef för LightAir