LightAir har upptagit aktieägarlån om 5 MSEK

(NGM)

LightAir AB (publ) (”LightAir” eller ”Bolaget”) har upptagit ett aktieägarlån (”Aktieägarlånet”) från en större aktieägare om 5 MSEK. LightAir är ett svenskt CleanTech-bolag, vars mission är att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att erbjuda marknadens bästa lösningar för ren inomhusluftluft, oavsett miljö.

LightAirs produkter bygger på teknologin CellFlow, vilken utgör effektiv luftrening till mycket låg energiförbrukning. Fram till tidigt 2020-tal var försäljningen helt inriktad mot konsumentmarknaden, men under år 2021 påbörjades en ompositionering av verksamheten innebärande ett starkare fokus på B2B-försäljning. Sedan 2023 har Bolaget nu fullt fokus på B2B-segmentet och industriell luftrening. Inom det industriella segmentet kan LightAir bland annat sälja ren luft som en tjänst vilket innebär prenumerationer med återkommande intäkter.

LightAir befinner sig i en expansionsfas och fokus framåt är inriktat mot intensifierad försäljning mot industriella aktörer, främst i Sverige och Finland, med tillhörande förvärvsstrategi. Mot bakgrund av detta har Bolaget därför upptagit Aktieägarlånet om 5 MSEK samt ämnar utvärdera olika alternativ för att säkerställa den långsiktiga finansieringen av den fastställda expansionsstrategin. Aktieägarlånet löper tills vidare med en årlig ränta om 10 procent.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 februari 2024 kl. 18:00 CET.