LightAir tecknar ramavtal med Elis

LightAir har tecknat ramavtal gällande luftrening med Elis Textil Sverige AB, en del av Europas ledande koncern inom textil- och hygienservice. Generellt sett återfinns specifika utmaningar inom tvätteribranschen på grund av höga partikelhalter, som oundvikligen alstras genom hantering av stora mängder av textilier.

Inomhusluften i tvätteriverksamheter innehåller ofta en stor mängd partiklar, vilket innebär arbetsmiljömässiga utmaningar samt utökade städbehov och brandrisker. Där finns även partiklar, såsom bomull och frotté, som man kan återvinna av miljö- och kostnadsmässiga skäl.

Elis är en ledande aktör på den svenska marknaden och erbjuder heltäckande hyrlösningar för hygien- och textilservice. Hundratusentals arbetskläder, mattor, torktrasor, bädd-, bad- och bordstextilier cirkulerar dagligen mellan Elis tvätterier och deras kunder inom vård och omsorg, industri, handel, renrum, hotell och restaurang.

”Liksom inom andra industrier så bidrar givetvis ren luft i tvätterier till hälsosammare och mer trivsam arbetsmiljö. Elis är prisbelönta som arbetsgivare och välkända för att arbeta mycket aktivt med hållbarhet och miljö. Det gör att de givetvis även vill lägga stor vikt vid en god inomhusluft,” säger Lars Liljeholm, vd på LightAir. ”Sedan några år tillbaka nyttjar fyra av Elis svenska tvätterier vår teknologi. Ramavtalet är Elis enda inom luftrening och är ett direkt resultat av vårt arbete med att fördjupa existerande kundrelationer inkluderade i förra årets förvärv. Avtalet är tänkt att underlätta framtida upphandlingar, då det nu gäller löpande och innefattar luftrening till en fastställd prisbild för samtliga Elis svenska tvätterier.”

Under 2022 genomförde LightAir ett förvärv av Cair AB, numera LightAir Industrial AB, efter att ha samarbetat i flera år kring den luftreningsteknologi som idag till fullo marknadsförs under namnet LightAir CellFlow DEP. Utöver konkreta fördelar med effektiv och tystlåten luftrening hos en mängd olika industrier så har denna patenterade teknologi stora konkurrensfördelar gällande de totala livscykelkostnaderna. Bland annat genom färre filterbyten, men främst genom låg energiförbrukning.

Elis Textil Sverige AB (tidigare känt som Berendsen) är en del av börsnoterade franska Elis S/A som finns i 29 länder i Europa och Latinamerika. Med huvudkontor i Malmö sysselsätter Elis Sverige 1600 medarbetare på 25 anläggningar över hela landet, och omsätter 2,1 miljarder kronor per år. 2020 blev Elis det första företaget i Sverige att certifieras för sitt arbete med FN:s globala hållbarhetsmål.

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; IonFlow och CellFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas tre segment; Industrial, Commercial samt Consumer. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Citat

Lars Liljeholm, VD på LightAir