Peter Svensk ny vd på LightAir

Fortsatt ökat fokus på B2B-försäljning och industriella segmentet

Styrelsen i LightAir AB har idag beslutat att tillsätta Peter Svensk som ny vd och koncernchef med omedelbar verkan. Lars Liljeholm som varit vd för bolaget sedan januari 2020 fortsätter vidare i bolagets ledning med ansvar för produktion och affärsutveckling.

Peter Svensk har en framgångsrik bakgrund inom B2B-försäljning, bland annat genom egna bolag inom telekom och tekniska lösningar inom vårdsektorn. Peter kommer senast från ledande roller inom affärsutveckling och förvärv inom Doro/Careium samt engelska Tunstall.

”Peter har sedan i höstas framgångsrikt ansvarat för LightAirs försäljning och marknad, framför allt inom B2B och industrisegmentet”, säger Ulf Lindstén, styrelseordförande för LightAir. ”Lars Liljeholm har varit instrumental i vårt arbete att inleda den strategiska omställning vi påbörjat. Tillsammans tar vi nu nästa steg mot ett ledande bolag inom kommersiell och industriell luftrening.”

Genom tidigare förvärv av LightAir Industrial AB (tidigare Cair AB), med LightAir CellFlow DEP-teknologin, fördjupades en omfokusering mot de kommersiella och industriella segmenten. Utöver konkreta fördelar med effektiv och tystlåten luftrening så har denna patenterade teknologi stora konkurrensfördelar gällande de totala livscykelkostnaderna. Bland annat genom färre filterbyten, och låg energiförbrukning.

”Det är med en stor entusiasm och ödmjukhet jag möter de utmaningar och lockande möjligheter som finns i att lotsa och bygga vidare på LightAirs fastslagna strategi,” säger Peter Svensk, vd för LightAir. ”Vi har en fantastisk potential inom vår B2B-inriktade verksamhet. Vi har nu arbetat fokuserat mot den nordiska hemmamarknaden och mångdubblat vår offertstock och skördar framgångar i segmentet.”

För ytterligare information, kontakt via:

Martin Eliasson
Ekonomichef, LightAir AB (publ)
martin.eliasson@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika teknologier; CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas tre segment; Industrial, Commercial samt Consumer. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com

Offentliggörande

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 april 2023 kl. 12:35 CET.

Citat

Peter har sedan i höstas framgångsrikt ansvarat för LightAirs försäljning och marknad, framför allt inom B2B och industrisegmentet.
Ulf Lindstén, styrelseordförande för LightAir
Ulf Lindstén, styrelseordförande för LightAir
Det är med en stor entusiasm och ödmjukhet jag möter de utmaningar och lockande möjligheter som finns i att lotsa och bygga vidare på LightAirs fastslagna strategi.
Peter Svensk, vd för LightAir
Peter Svensk, vd för LightAir