Teckningsperioden i LightAirs företrädesemission inleds i dag

Idag inleds teckningsperioden i LightAirs företrädesemission, vilken beslutades av den extra bolagsstämman den 13 maj 2024. Teckningsperioden i företrädesemissionen löper från och med den 30 maj 2024 till och med den 14 juni 2024. Observera dock att förvaltare kan ha ett sista svarsdatum för teckning i företrädesemissionen som infaller före den 14 juni 2024.

Idag, den 30 maj 2024, inleds teckningsperioden i LightAir AB (publ):s (”LightAir” eller ”Bolaget”) företrädesemission, vilken beslutades av den extra bolagsstämman den 13 maj 2024. (”Företrädesemissionen”). Teckningsperioden i Företrädesemissionen löper från och med den 30 maj 2024 till och med den 14 juni 2024. Observera dock att förvaltare kan ha ett sista svarsdatum för teckning i Företrädesemissionen som infaller före den 14 juni 2024.

All information om Företrädesemissionen finns samlad på LightAirs hemsida www.lightair.com. LightAirs vd Peter Svensk presenterade även LightAir inför investerare på Sedermeradagen 2024.

Villkor för företrädesemissionen

Rätt att teckna units med företrädesrätt ska tillkomma de aktieägare som på avstämningsdagen den 28 maj 2024 var registrerade som aktieägare i Bolaget, varvid innehav av en (1) aktie berättigar till en (1) uniträtt och tre (3) uniträtter berättigar till teckning av sjutton (17) units. En (1) unit består av en (1) nyemitterad aktie och en (1) nyutgiven teckningsoption. Teckningskursen i Företrädesemissionen uppgår till 6,00 SEK per unit, vilket innebär att LightAir vid full teckning i Företrädesemissionen initialt tillförs maximalt cirka 28,6 MSEK före emissionskostnader.

Teckning av units med eller utan företrädesrätt ska ske under perioden 30 maj – 14 juni 2024. Uniträtter som inte utnyttjas under teckningsperioden blir ogiltiga och förlorar sitt värde. Handel med uniträtter beräknas ske på NGM Nordic SME under perioden 30 maj – 11 juni 2024.

Preliminär tidplan för Företrädesemissionen

30 maj – 11 juni 2024                              Handel med uniträtter

30 maj – 14 juni 2024                              Teckningsperiod

18 juni 2024                                             Offentliggörande av utfall

20 juni 2024                                             Likviddag för teckning utan företräde

Rådgivare

Partner Fondkommission agerar finansiell rådgivare till LightAir i samband med företrädesemissionen.

Peter Svensk
peter.svensk@lightair.com

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet bidrar till en hälsosammare arbetsmiljö, högre produktivitet och en hållbar framtid genom avancerad luftreningsteknologi som oskadliggör partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2024 kl. 09:30 CET.