PRESSINBJUDAN Invigning av Lundbergslaboratoriet för njurforskning vid Sahlgrenska akademin

Måndagen den 27 augusti invigs Lundbergslaboratoriet för njurforskning vid Sahlgrenska akademin – ett nytt nationellt ledande njurforskningslaboratorium med nära kontakt mellan universitet, sjukvård och industri.

Datum: Måndagen den 27 augusti kl. 15.30
Plats: Sahlgrenska akademin, Sektionen för fysiologi, Medicinaregatan 11, Göteborg

Foto: Annika Söderpalm

Laboratoriet har möjliggjorts genom en donation från IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse vars ändamål är att främja medicinsk vetenskaplig forskning. I samband med invigningen går startskottet för uppbyggnaden av den tekniska utrustningen som beräknas stå klar lagom till Göteborgs Stads 400-årsjubileum. Laboratoriet är en del av satsningen inom ”Kunskap Göteborg” - en kraftsamling för att gynna kunskap om och i Göteborg.

Vid invigningen på måndag närvarar bl a Lundbergsstiftelsens ordförande Christina Backman samt professor Jenny Nyström, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi och ansvarig för det nya laboratoriet.  Håkan Hedman från Njurförbundet kommer att prata om forskningen ur ett patientperspektiv.

Invigningen med efterföljande tal äger rum 15.30. Före och efter blir det mingel med snittar och bubbel.

Media bjuds in för att närvara vid invigningen. För anmälan och bokning av ev intervjuer, vänligen kontakta Birgitta Plyhm, birgitta@plyhm.se, 0707 77 12 90,

Styreleseordförande, IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse

Jenny Nyström
Professor, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi