Mercy Ships satsar ännu mer på utbildning i fattiga länder

Den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships äger och driver världens största sjukhusfartyg Africa Mercy och bistår de fattigaste människorna i världen med gratis sjukvård. Mercy Ships Sverigekontor, som etablerades år 1992, har på senare år blivit allt mer synligt vilket även medfört att man kunnat bidra med fler volontärer för tjänstgöring ombord på fartyget. Totalt har drygt 280 volontärer från Sverige hittills arbetat ombord. Mercy Ships har dessutom på senare år förutom praktisk sjukvård satsat ytterligare på utbildning i de besökta länderna.

Utbildning under operation Foto Mercy Ships

Ombord på Africa Mercy erbjuds gratis sjukvård, operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt

Trning och hantering av biomedicinsk utrustning Foto Mercy Ships

Utbildningsinsatserna har som mål en långsiktig påverkan och att generellt bygga medicinsk kapacitet. Därigenom etableras också säkrare och bättre metoder och arbetssätt. Undervisningen innebär dels praktiska observationer och delaktighet vid operationer för inhemsk sjukvårdspersonal, dels utbildning att hantera medicinsk utrustning, bland annat relaterad till narkos och sterilitet.
”Vi märker att den långsiktiga påverkan har ökat i betydelse. Ska vi kunna påverka en nations förmåga att ge bra sjukvård måste det till utbildning. Det räcker inte bara med att vi kommer med fartyget och stannar i tio månader för att genomföra operationer. Vår ambition är att genom utbildning ta utvecklingen framåt i de här länderna”, säger Tomas Fransson, Sverigechef, Mercy Ships.

PerErik Wrme Foto Mercy Ships

När Mercy Ships var på plats i Kamerun genomförde man tillsammans med Medical Aid International bland annat två åttaveckors utbildning i hur man reparerar medicinsk utrustning för personal från nio olika sjukhus.
”Det är brist på medicinsk utrustning, vilket inkluderar allt från narkosutrustning till röntgenapparater och den apparatur som finns är ofta i dåligt skick. Att utrustningen finns är förstås avgörande, men den måste också fungera och för det behövs utbildning. Personalen får dessutom lära sig att utbilda andra, i syfte att i förlängningen göra det möjligt för de lokala aktörerna att själva ta ansvar för sin sjukvård och göra skillnad för sitt lands välfärd”, kommenterar Per-Erik Wärme, narkosläkare från Eskilstuna, som själv tjänstgjort ombord på Africa Mercy.

Salomon Kodna Kwete har utbildats i Kamerun – och nu är hon själv instruktör.
”Jag har verkligen uppskattat utbildningen. Den är väldigt praktisk, de säkerställer att man vet vad man gör och hur utrustningen fungerar. De tar sig tid att lära ut grunderna”, säger Salomon Kodna Kwete, medicinsk tekniker på ett sjukhus i Kamerun.

”Att vara långsiktig genom utbildning är en av våra viktigaste uppgifter och det har effekt. När vi för något år sedan var tillbaka i Guinea såg vi en jättefin utveckling. Där har vi bland annat byggt en skola som kan utbilda 300 tandläkare årligen. Drygt 1 200 personer har nu utbildats där”, avslutar Tomas Fransson.

För mer information, vänligen kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships
tomas.fransson@mercyships.org
Mobil: +46 729 85 07 77

Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige

birgitta@plyhm.se
Mobil: +46 707 77 12 90

Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige

stanley.ekelund@mercyships.org
Mobil +46 760 74 72 45

Om Mercy Ships
Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp sin egen sjukvårdvårskapacitet och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt nära 600 hamnar i mer än 70 länder och hjälpt över 2,5 miljoner människor. Omkring 1 000 volontärer från cirka 40 olika nationer bistår arbetet varje år.
www.mercyships.se

Vi märker att den långsiktiga påverkan har ökat i betydelse. Ska vi kunna påverka en nations förmåga att ge bra sjukvård måste det till utbildning. Det räcker inte bara med att vi kommer med fartyget och stannar i tio månader för att genomföra operationer. Vår ambition är att genom utbildning ta utvecklingen framåt i de här ländernaDet är brist på medicinsk utrustning, vilket inkluderar allt från narkosutrustning till röntgenapparater och den apparatur som finns är ofta i dåligt skick. Att utrustningen finns är förstås avgörande, men den måste också fungera och för det behövs utbildning. Personalen får dessutom lära sig att utbilda andra, i syfte att i förlängningen göra det möjligt för de lokala aktörerna att själva ta ansvar för sin sjukvård och göra skillnad för sitt lands välfärd
Tomas Fransson, Sverigechef, Mercy Ships.
Per-Erik Wärme, narkosläkare som tjänstgjort ombord på Africa Mercy.
Att vara långsiktig genom utbildning är en av våra viktigaste uppgifter och det har effekt. När vi för något år sedan var tillbaka i Guinea såg vi en jättefin utveckling. Där har vi bland annat byggt en skola som kan utbilda 300 tandläkare årligen. Drygt 1 200 personer har nu utbildats där
Tomas Fransson, Sverigechef, Mercy Ships.