Senegals president Macky Sall välkomnar Global Mercy™, världens största civila sjukhusfartyg till Afrika

Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships nybyggda sjukhusfartyg Global Mercy har ankommit till Dakar i Senegal. Afrikanska statsöverhuvuden närvarade ombord och godkände samtidigt  Dakardeklarationen – ett strategiskt initiativ för att förbättra tillgången till säker kirurgi över hela kontinenten.

Ombord på Global Mercy godkände representanter från Kamerun, Komorerna, Demokratiska republiken Kongo, Gambia, Guinea-Bissau och Senegal en gemensam strategi, kallad Dakardeklarationen, med målsättningen att förbättra kirurgisk vård i afrikanska nationer senast 2030. Strategin ligger i linje med FNs globala mål för hållbar utveckling. 93 procent av befolkningen söder om Sahara i Afrika uppskattas sakna tillgång till säker kirurgi.

Senegals president Macky Sall stod värd för mötet och hälsade de närvarande med följande ord: ”Vi, närvarande statsöverhuvuden, har godkänt Dakardeklarationen som är resultatet av våra ministrars och experters noggranna utvärdering av kirurgisk, obstretisk och anestetisk vård i Afrika. Som ordförande för den Afrikanska unionen åtar jag mig att vid unionens nästa möte lägga fram Dakardeklarationen för statsöverhuvuden och afrikanska regeringar”.

Gert van de Weerdhof, CEO för Mercy Ships International medverkade på mötet och kommenterade:

”Efter veckans tragiska sjukhusbrand på ett lokalt sjukhus här i Senegal är det med blandade känslor vi samlas men jag hälsar er alla välkomna denna speciella dag då vi firar både Global Mercys ankomst till Dakar och de viktiga beslut som nu har fattats här.”

Utarbetades vid internationellt symposium
Grunden för strategin utformades 4-6 maj i år vid ett symposium i Dakar, Senegal, då hälsoministrar från 29 afrikanska länder träffade internationella vetenskapliga experter i syfte att diskutera en förbättrad tillgång till kirurgisk, obstetrisk och anestetisk vård. De medverkande delade med sig av fakta om nuläget i den kirurgiska vården i sina respektive länder, inklusive utmaningar och planer. Symposiet erbjöd ett exceptionellt tillfälle att stärka det politiskt engagemanget för tillgång till förbättrad hälso- och sjukvård för kontinentens kommande generationer. Samtalen resulterade i initiativet att utforma en strategi för bredare tillgång till säker kirurgisk vård i Afrika senast 2030.

Baseras på unik studie

Inför symposiet genomförde en vetenskaplig kommitté en studie, den första i sitt slag i Afrika, gällande människors tillgång till och kvaliteten på kirurgisk, obstetrisk och anestetisk vård i 29 av de 47 länderna söder om Sahara. Studien visar det allvarliga läget inom Afrikas hälsovård ur det lokala sjukhusperspektivet, specifikt inom kirurgi. Studien kommer också att användas av Världshälsoorganisationen, WHO, i dess pågående arbete med att utveckla en regional strategi för förbättrad sjukvård i Afrika.

Om sjukhusfartyget Global Mercy
Global Mercy är 174 meter lång, 28,6 meter bred och har plats för 200 patienter, sex operationssalar, ett laboratorium, allmänna öppenvårdskliniker, en tandvårdsklinik och en ögonklinik. Sjukhusavdelningen täcker en total yta på 7 000 kvadratmeter. Fartyget är också utrustat med  mycket moderna utbildningsfaciliteter. När Global Mercy är i full drift kommer hon dockad i hamn att kunna ta emot upp till 950 personer, inklusive besättningsmedlemmar och volontärer från hela världen.

Bildtexter; Foto: Mercy Ships

• Global Mercy ligger för första gången bredvid Africa Mercy i Dakar, Senegal, kort efter att ha anlänt till Afrika för första gången.
  • Senegals president Macky Sall, till vänster, och Gert van de Weerdhof, CEO för Mercy Ships International, vinkar till volontärer under en välkomstceremoni för Mercy Ships nyaste sjukhusfartyg, Global Mercy i Dakar, Senegal.
  • Senegals president Macky Sall diskuterar Dakardeklarationen på Mercy Ships nyaste sjukhusfartyg, Global Mercy.
  • Senegals president Macky Sall diskuterar Dakardeklarationen ombord på Global Mercy, tillsammans med Azali Assoumani, fru till Komorernas president.
  • Kapten Taylor Perez på Global Mercy, till vänster, ger Senegals president Macky Sall och Guinea-Bissaus president Umaro Mokhtar Sissoco Embalo, tillsammans med en delegation av representanter, en rundtur på bryggan.
  • Serigne Gueye Diop, presidentens rådgivare, intervjuas vid en presskonferens när Global Mercy anlöper hamnen i Dakar.
  • Ndeye Fatima Fal, som arbetar som översättare välkomnar Global Mercy till Dakar.

Mediabank:

För mer information, v.v. kontakta:
Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil: +46 730 40 02 05
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45

OM MERCY SHIPS
Global hälsovård har under de två senaste decennierna fokuserats på enskilda sjukdomar, medan kirurgisk vård i låginkomstländer inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Bristen på säker kirurgi leder till nästan 17 miljoner dödsfall per år.

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer. www.mercyships.se

hälsade Senegals president Macky Sall, som stod värd för mötet.
kommenterade Gert van de Weerdhof, CEO för Mercy Ships International, som medverkade på mötet.