Sjöfararnas Dag den 25 juni – Mercy Ships bjuder in till virtuell volontärfika

Den 25 juni varje år äger den Internationella dagen för sjöfarare rum - the Day of the Seafarer. Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships, som driver världens största civila sjukhusfartyg, uppmärksammar dagen genom att bjuda in till Seafarer Virtuella Volontärfika. Mercy Ships vill berätta om möjligheten för personer med kunskap om fartygsdrift att bli volontär och därmed bidra till att några av världens fattigaste människor får livsavgörande sjukvård.

Africa Mercy Foto Mercy Ships

Om Mercy Ships virtuella volontärfika - Day of the Seafarer
Var: Online
 – länk till mötet skickas efter anmälan
När: Torsdag 25 juni kl 19:00 – mötet pågår max en timme
Hur: Anmälan sker genom mail till patrik.bergstrom@mercyships.org så snart som möjligt, helst senast 24 juni. Skriv ”Volontärfika 25 juni 2020” i ämnesraden.
Obs: Konversationen kommer att hållas på engelska då det är språket som gäller ombord, frågor kan dock ställas på svenska

Ulf Strm Foto Marie Leander

”Att verka ombord på Africa Mercy handlar mycket om att möta och samverka med andra människor inklusive besättning, patienter och den lokala befolkningen. Något som för min del inneburit många fantastiska minnen. En upplevelse som gjort stort avtryck var mötet med chefen för ett senegalesiskt rederi som vi diskuterade ett samarbete med när det gällde att få till sjöpraktik för några lokala besättningsmän ombord. Ett möte som för min del inledde en vänskap, som består än i dag. En vänskap som också innebar att jag blev medtagen och guidad på olika utflykter i Dakar men också hembjuden på middag för att träffa hans familj. Genom det fick jag en möjlighet att inte bara äta en ”äkta” hemlagad variant av deras nationalrätt ”Thiebou jen” men också få en inblick i senegalesiskt vardagsliv,” berättar Ulf Ström, Chief Officer, Africa Mercy.

Varje år tjänstgör cirka 1 000 volontärer från fler än 50 länder ombord på Mercy Ships sjukhusfartyg Africa Mercy. Många av dem är vårdkunniga. Men det behövs också annan kompetens, bland annat för att se till att fartyget hålls i bra skick och är sjösäkert. Dessutom ska det vara väl fungerande som sjukhus med operationssalar och patienter, samt som boende för tjänstgörande volontärer ombord. För att informera specifikt om de  marina volontärerna arrangerar Mercy Ships i Sverige volontärfika på Sjöfararnas dag.

Mercy Ships Sverige arbetar med insamling av medel och rekrytering av volontärer till sjukhusfartygen. Hittills har ca 200 personer från Sverige arbetat ombord på Mercy Ships fartyg, flera av dem mer än en gång. Några som jobbat inom de marina rollerna kommer att vara med på den virtuella volontärfikan den 25 juni. Dessutom medverkar den nuvarande kaptenen på sjukhusfartyget Africa Mercy, Taylor Perez från USA.

Taylor Perez Foto Mercy Ships

Taylor Perez, kapten Africa Mercy berättar:

”Vi vill nå ut till nyfikna som är eller håller på att utbildas inom fartygsdrift. Det behövs många olika kompetenser. Oavsett vilken roll man har ombord är den viktig och nödvändig för att vi ska kunna hjälpa de här utsatta människorna. Många volontärer i tekniska roller pratar om just den känslan; tillfredsställelsen i att i sin yrkesroll göra så stor skillnad för andra”, säger Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships.

Bilder:
1  Africa Mercy – Foto: Mercy Ships
2  Ulf Ström – Foto: Marie Leander
3  Taylor Perez – Foto: Mercy Ships

För mer information, v.v. kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org  Mobil: +46 729 85 07 77
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige,
birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45

Mercy Ships ger via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 15 miljarder kronor och behandlat fler än 2,71 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 000 volontärer per år från fler än 50 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, mekaniker och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships har kontor i 17 länder och strävar efter att göra skillnad för individer och bistå nationer. För mer information se: www.mercyships.se

Att verka ombord på Africa Mercy handlar mycket om att möta och samverka med andra människor inklusive besättning, patienter och den lokala befolkningen. Något som för min del inneburit många fantastiska minnen. En upplevelse som gjort stort avtryck var mötet med chefen för ett senegalesiskt rederi som vi diskuterade ett samarbete med när det gällde att få till sjöpraktik för några lokala besättningsmän ombord. Ett möte som för min del inledde en vänskap, som består än i dag. En vänskap som också innebar att jag blev medtagen och guidad på olika utflykter i Dakar men också hembjuden på middag för att träffa hans familj. Genom det fick jag en möjlighet att inte bara äta en ”äkta” hemlagad variant av deras nationalrätt ”Thiebou jen” men också få en inblick i senegalesiskt vardagsliv
Ulf Ström, Chief Officer, Africa Mercy.
”Jag tjänstgjorde på ett fartyg som råkade lägga till i närheten av ett av Mercy Ships sjukhusfartyg i Honolulus hamn 1984. Jag imponerades av kvaliteten på besättningen och atmosfären ombord och sedan dess har jag tjänstgjort som volontär när jag varit ledig från min vanliga tjänst. Det är här jag ska vara, ingen tvekan om det. Läkarna och sjuksköterskorna kan inte utföra sitt fantastiska arbete utan ett fungerande fartyg. Och fartyget fungerar inte utan sjömän. Så därför behövs matroser, maskinister, tekniker och andra professionella. Arbetet ombord på sjukhusfartyget är lika oglamoröst som på andra fartyg men det ligger en djup tillfredsställelse i att man är med och möjliggör något som spelar stor roll och är helt avgörande för många fattiga, bortglömda och undanskymda medmänniskor.”
Taylor Perez, kapten Africa Mercy.
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships.