Nu brådskar det: Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 senast den 5 januari

Metsä Board Corporation press release 05.12.2019

Sista datum för anmälan till den andra upplagan av Better with Less – Design Challenge närmar sig och bidrag ska vara inne senast den 5 januari 2020. Tävlingen arrangeras av Metsä Board för att stimulera formgivare och designstudenter att utveckla innovativa förpackningslösningar som har en positiv inverkan på hållbarhet.

Tävlingsbidrag tas emot i fyra kategorier – kosmetik, e-handel, livsmedelsförpackningar och en ”wild card” kategori. Vinnaren får en prissumma på 7 000 euro, tvåan får 2 000 euro och trean 1 000 euro. Dessutom får en student möjlighet till praktik hos Metsä Boards Excellence Centre i Äänekoski i Finland.

Den första upplagan av Better with Less – Design Challenge fick över 300 bidrag från 38 länder och det vinnande bidraget var ett alternativ till bubbelplast av kartong. Stefan Junge, professor i Packaging Technology vid Beuth University of Applied Sciences i Berlin och medlem i juryn ser fram emot att utvärdera årets bidrag. ”Jag var förbluffad över förra årets vinnande koncept eftersom det använde mindre material utan stansspill och med en smart kupig tredimensionell lösning. Det kommer att bli svårt att toppa i årets tävling men jag är mycket spänd på att få se nya inspirerande lösningar”.

Juryn omfattar medlemmar som influerar förpackningsdesign från hela världen:

Alissa Demorest, chefredaktör för Formes de Luxe, ett magasin för lyxförpackningar.
Andrew Gibbs, grundare, VD och chefredaktör för Dieline.
Charles Ng, grundare och Chief Brand Consultant hos MCL Group Hong Kong/Kina.
Clark Goolsby, Chief Creative Officer hos Chase Design Group
Stefan Junge, Professor i förpackningsteknik vid Beuth University of Applied Sciences i Berlin.
Ilkka Harju, Packaging Services Director, EMEA och APAC, Metsä Board.

Bidragen till tävlingen lämnas på www.betterwithless.org

Tävlingen kan följas i sociala media under hashtagen #betterwithless

Länk till bilder

För mer information, kontakta gärna:

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board

Mobil: +358 (0)50 598 7046

Email: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board
www.metsaboard.com

Metsä Board är en ledande europeisk tillverkare av premiumkartong av färskfiber, vilket omfattar falskartong, kartong för matservice och vit kraftliner. Våra lättviktiga kartongmaterial är utvecklade för att ge bättre, säkrare och mer hållbara lösningar för konsumentprodukter liksom för applikationer i butik och för matservice. Vi arbetar tillsammans med våra kunder på global nivå för att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser och med mindre miljöpåverkan. Den rena färskfibern som Metsä Board använder är en förnybar resurs och spårbar till ursprunget i hållbart brukade nordliga skogar.

Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, inklusive varumärkesägare, detaljhandelsföretag, konverterare och grossister. 2018 uppgick bolagets försäljning till 1,9 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 400. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

Följ Metsä Board: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

Metsä Group
www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare när det gäller hållbar bioekonomi och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group har fokus på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa, kartong av färsk skogsfiber samt mjukpapper och greaseproof papper

Metsä Groups omsättning 2018 uppgick till totalt 5,7 miljarder euro och antalet anställda är cirka

9 300. Metsäliitto Cooperative är moderbolaget för Metsä Group och ägs av cirka 103 000 finska skogsägare.

Följ Metsä Group: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare