Klassiker om matfusket såld i över 250 000 exemplar – nu trycks den till igen

Mats-Eric Nilssons Den hemlige kocken – det okända fusket med maten på din tallrik kom 2007 och har nu sålts i 250 000 exemplar. Titeln trycktes till så sent som förra året men har redan tagit slut i lager igen. Nu trycker vi ännu en omgång av denna omåttligt populära mat-klassiker.

Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden om fusket med matvarorna ställde till med stort rabalder när Den hemlige kocken släpptes 2007, vilket ledde till att stora företag fick se över sin produktion och ändra innehållsdeklarationen på sina produkter. Boken var starten på en matdebatt om ursprung och märkning som pågår än idag, och som Mats-Eric Nilsson följt upp i böckerna Äkta vara, Döden i grytan och Saltad nota. Idag arbetar han som chefredaktör för matmagasinet Hunger, vilket han även var med och startade upp.

Den hemlige kocken har översatts till norska, finska, danska och estniska, och intresset för bra mat utan tillsatser och substitut tycks bara öka.

-          Det roliga är att det är nya generationer som börjat läsa. Jag blir ofta stoppad på gatan av 20-åringar som just upptäckt boken, säger Mats-Eric Nilsson.