På allmän begäran: Glutenfri tortilla från Santa Maria

Vill du avnjuta tacomyset utan gluten? Inga problem enligt Santa Maria, som nu introducerar en glutenfri tortilla, baserad på naturlig stärkelse och fullkornsrismjöl, på marknaden.

Ungefär 2% av den vuxna befolkningen i Sverige tål inte gluten. Samtidigt är en växande andel konsumenter intresserade av att äta glutenfritt, trots att de inte är intoleranta. Det märks inte minst i statistiken för dagligvaruhandeln; försäljningen av glutenfritt har ökat med 18% de senaste åren, rapporterar AC Nielsen. Och i butikerna växer de glutenfria avdelningarna för att möta efterfrågan.

– Vi har absolut märkt av ett ökat intresse. Och det känns självklart att taco-myset ska kunna vara fritt från gluten. Men en glutenfri tortilla är inte helt lätt att ta fram. För oss på Santa Maria står smaken alltid i centrum och vi ställer höga krav på att alla våra produkter ska vara riktigt, riktigt goda. Vi vill dessutom ha ett bröd som är mjukt och flexibelt, vilket är en utmaning när man tar bort gluten, säger Jenny Odéhn Hejdenberg, Marknadschef på Santa Maria.

Vad har då gluten för koppling till konsistensen? Jo, gluten är viktigt för att skapa och bibehålla brödets mjukhet och elasticitet, berättar Jenny. För att få den glutenfria tortillan lika flexibel som en vanlig, krävs uppvärmning.

– Allra godast är att göra som kockarna och värma tortillan i stekpanna. Men det går också bra att värma brödet i ugn eller micro. Efter uppvärmning sveper du in tortillan i en handduk, säger Jenny.

Den glutenfria tortillans huvudingredienser är tapioca, som är en stärkelse utvunnen ur cassavaroten, majsstärkelse och fullkornrismjöl. Och oljan är av det hälsosammare slaget.

– Jag är övertygad om att alla som av olika anledningar väljer att avstå från gluten, kommer att välkomna den här produkten. Tortillan är rik på fullkorn, innehåller inga smak- eller färgämnen och bara naturlig stärkelse. Den har aldrig varit frusen. Dessutom är den, precis som alla våra andra produkter, fri från palmolja. Vi använder rapsolja istället, säger Jenny Odéhn Hejdenberg.

Santa Marias glutenfria tortilla finns i butik från vecka 7.

Produktfakta

Santa Maria Tortilla – Glutenfri
Antal i förpackning: 4
Storlek: Medium
Pris i butik: ca 50 kr

Eva Berglie
Santa Maria - World Foods & Flavouring Division of Paulig Group
+46 (0)708-99 19 37, eva.berglie@paulig.com

Santa Maria är ett ledande varumärke inom smaksättning, känt för ett brett sortiment av kryddor, Tex Mex, BBQ och asiatiska matkoncept. Santa Maria grundades 1911 och har en lång och stolt historia, liksom en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i över 30 länder i hela Europa. Santa Maria är en del av divisionen World Foods & Flavouring i Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876. Paulig Group har nästan 2.000 anställda i 13 länder och omsätter 905 MEUR (2015).

Taggar:

Allra godast är att göra som kockarna och värma tortillan i stekpanna!
Jenny Odéhn Hejdenberg, Marknadschef