Santa Maria slår världsrekord i tortillastapling

Det officiella världsrekordet i tortillastapling ligger på 68,6 centimeter. Men efter ett rekordförsök som mätte 76,5 centimeter hoppas man på Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, att bli godkänd som ny officiell världsrekordhållare.

Nervositeten var påtaglig när Paulig Foods medarbetare under måndagskvällen samlades för att bevittna världsrekordförsöket i tortillastapling. Det nuvarande världsrekordet sattes i England 2017 och ligger på 68,6 centimeter. Inte så värst högt, kan man tycka, men att hantera de mjuka tortillorna är en utmaning. Till slut kunde dock kollegorna Anders Jonebring, Torbjörn Lilliebjelke och Stian Hvaal Møller pusta ut och betrakta sitt tortillatorn med vetskapen om att det nuvarande världsrekordet hade slagits. Höjden? 76,5 centimeter, 7,9 centimeter högre än det officiella rekordet.

Så, i sann sportanda, hur känns det att vara tortillastapelmästare?

- Det känns fantastiskt förstås! Vi har provstaplat före rekordförsöket och det var svårare än vi trodde, så det är absolut en lättnad att vi lyckades när det verkligen gällde, säger Torbjörn Lilliebjelke, Produktutvecklingschef på Paulig Foods och initiativtagare till rekordförsöket.

Tortillorna som användes i försöket var Santa Marias 10-tums vetetortillor.

Nollvision för matsvinn

Det hela började som en rolig aktivitet för en intern konferens, men världsrekordförsöket skapade engagemang både bland medarbetare och massmedia. Men den självklara frågan dyker ju upp: vad gör företaget med tortillorna som användes i försöket?

- Vi käkar upp alla 375 tortillor. En viktig vision i vår hållbarhetsstrategi är noll matsvinn och de senaste 4 åren har vi minskat svinnet i vår egen verksamhet med 40 procent. På det spåret tänker vi fortsätta. Så imorgon äter vi tortillas i vår egen restaurang Taste by Santa Maria och jag hoppas att alla gäster känner en extra lite stolthet i att ha en rekordtortilla i magen, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods.

Tre varv runt jorden

Varje år bakar man 585 miljoner Santa Maria-tortillas i fabriken i Landskrona. Hade dessa lagts kant mot kant hade de räckt tre varv runt jordklotet.

Paulig Foods kommer nu att ansöka om att få världsrekordet officiellt godkänt.

Eva Berglie
Paulig Foods - Santa Maria, Risenta och Gold&Green
+46 (0)708-99 19 37, eva.berglie@paulig.com

Med 850 medarbetare i 13 länder och försäljning till 34 marknader, är Paulig Foods en internationell spelare att räkna med. Under matvarumärkena Santa Maria, Risenta och Gold&Green erbjuder Paulig Foods internationella matkoncept, smaksättning och naturligt hälsosamma livsmedelsprodukter. Omsättningen uppgår till närmare 350 miljoner EUR (2017). Paulig Foods är en del av den finska koncernen Paulig.

Taggar: