”Årets Bygge” – nu kan priset gå till Kiruna

Stadshuset i Kiruna är en av 20 byggnader som nominerats i tävlingen Årets Bygge – av många ansett som byggsektorns mest prestigefyllda utmärkelse. Bakom Årets Bygge står tidningen Byggindustrin och Business Arena. För att kvalificera till nominering ska byggnaden uppfylla vissa kriterier och vara färdigställd under 2018.

– Jag blev väldigt glad när jag hörde att Kristallen finns med bland de nominerade byggnaderna. Jag hoppas att vi självklart att vi skall vinna, säger Susanne Hallberg, regionchef på Peab. För mig är detta inte bara årets mest spännande bygge utan hela decenniets mest intressanta byggtekniska skapelse. Det är verkligen inte varje år en sådan exceptionell byggnad uppförs i Sverige.

Rent estetiskt kan alla se vilken unik byggnad det nya stadshuset är med sin runda gestaltning. Men huset är minst lika unikt när det kommer till värden som inte kan ses med blotta ögat – som exempelvis energieffektiviet. På grund av den runda formen uppnår huset 50 procent lägre energiprestanda än vad som krävdes av Boverkets byggregler vid tiden för projektering.

– Enkelt sammanfattat kan man säga att fasadens kontaktyta med den kalla utomhusluften minskar. Men den största utmaningen har varit att minska effekterna från naturlig soluppvärmning sommartid, säger Susanne Hallberg.

Vinnaren koras på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm, i morgon, tisdag den 26 mars. Juryn gör en bedömning av hur väl projektet uppfyller kriterierna som omfattar samverkan, teknik/Innovationer, hållbarhet, säkerhet samt tid/kvalitet/budget.

– Det nya stadshuset har redan fått stor uppmärksamhet, inte minst i samband med den pampiga och fina invigningen, säger Susanne Hallberg. Det vore självklart ett stort erkännande i branschen och ära om vi skulle vinna tävlingen Årets Bygge.

Fakta Stadshuset Kristallen

Projektnamn: Nya Kiruna Stadshus

Arkitekt: Henning Larsen

Byggherre: LKAB

Byggentreprenör: Peab Sverige

Fastighetsägare: Kiruna kommun

Foto: Hans-Olof Utsi

För ytterligare information, kontakta:

Susanne Hallberg, regionchef Peab, 0733-37 14 47

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar:

Citat