Efterlängtad livsmedelsbutik byggs i Rikstens Friluftsstad, Botkyrka

Idag, den 24 september 2015, togs det första spadtaget till det som ska bli en modern ICA Nära-butik i Rikstens friluftsstad i Botkyrka. Spadtaget togs av Gabriel Melki (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden i Botkyrka kommun, Jan Oldebring, etableringsdirektör ICA Sverige, Lena Boberg, VD ICA Fastigheter, Johan Blumenthal, projektledare Tegelstaden Bygg, samt Anna Anderberg, näringslivschef Botkyrka kommun.

Butiken invigs våren 2016 och ligger i korsningen Flottiljvägen och Rullstensvägen. Butiken blir cirka1000 kvadratmeter och ägs av ICA Fastigheter. Vem som kommer att bli ICA-handlare är ännu inte klart. Drygt 30 personer kommer att arbeta i butiken.

Rikstens friluftsstad är ett nytt spännande område som har stor potential. Vi vill skapa en modern ICA-Nära butik som tar tillvara på de önskemål som finns hos boende i närområdet, säger Jan Oldebring, etableringsdirektör ICA Sverige.

Rikstens friluftsstad fortsätter att växa, idag bor det 1 800 personer här, runt år 2030 är det 7 000. Att erbjuda god service är en förutsättning för en livlig och trivsam stadsdel.

− Det är roligt att nu få välkomna ICA till Rikstens friluftsstad, säger Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande. Bra service i form av en livsmedelsbutik är precis vad som behövs och har efterfrågats i området.

− Att ICA kommer till Rikstens friluftsstad är en mycket positiv etablering som skapar fler arbetsplatser i kommunen, säger Anna Anderberg, näringslivschef. Vi är glada att ICA skapar 30 nya arbetstillfällen här.

Lars Avermalm, projektchef för Riksten Friluftsstad, är nöjd med affären och säger:

En livsmedelsbutik i Rikstens friluftsstad är efterlängtad och vi är mycket glada för att ICA valt att etablera sig i området. Dagens första spadtag symboliserar nästa steg av stadsdelens utveckling.

Rikstens friluftsstad är en attraktiv stadsdel med naturnära boende med varierande boendeformer för människor som värdesätter ett aktivt friluftsliv. Fullt utbyggd skall stadsdelen inrymma ca 2 500 bostäder, förskolor och skola för årskurs 1-9, ett tusental arbetsplatser samt handel och service.
Läs mer på www.riksten.se

Stadsdelen utvecklas i nära samarbete mellan Rikstens Friluftsstad AB och Botkyrka kommun. Riksten Friluftsstad AB ägs av Peab och är ett av många utvecklingsprojekt inom Peabs affärsområde Projektutveckling.

Bildtext: Från vänster: Gabriel Melki, Jan Oldebring, Lena Boberg, Johan Blumenthal, Anna Anderberg, Foto: Louise Yourstone

För mer information, kontakta:
Lars Avermalm, projektchef Peab, +46 733 37 20 15