Elever från Peabskolan bygger framtidens Utøya

Elever från Peabskolan rustar upp den norska ön Utøya efter attentatet 2011. Under praktikveckor framöver kommer eleverna att bygga ett nytt trädäck vid Utøyahuset, vindskydd vid båtplatsen, väggar i Skolestua och utställningshall.

- Det samhällsengagemang vi har i Peabskolan ger våra elever en unik möjlighet att vara med och göra skillnad, i synnerhet när vår skola kan erbjuda den här typen av praktik. Det tror vi formar ungdomarna till att bli ansvarstagande vuxna med yrkeskunskap som de gärna delar med sig av till andra, säger Maria Hernroth, VD Peabskolan.

Eleven Emil Persson från Peabskolan i Malmö ser fram emot praktiken.

- Det ska bli en upplevelse att få komma till Utøya och hjälpa till med att bygga upp det som en människa förstört, säger Emil Persson.

I samband med att eleverna kommer hem från Utøya välkomnas media till pressträffar.

Onsdag 22 april, kl 10.00-11.00
Peabskolan Malmö, Fosievägen 4, anmälan till hanna.gadd@peab.se

Tisdag 28 april, kl 10.00-11.00
Peabskolan Solna, Södra Långgatan 20, anmälan till jan.rojestal@peab.se

Tisdag 5 maj, kl 10.00-11.00
Peabskolan Göteborg, J A Pripps gata 2, anmälan till rickard.klanglund@peab.se

För mer information, kontakta:
Rickard Klanglund, projektledare Peabskolan, +46 733 37 11 05
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Taggar: