Första ”simtaget” för Partilles nya simhallskvarter

I måndags togs första ”simtaget” för vad som ska bli Partilles nya simhallskvarter. Här ska Peab tillsammans med beställaren Partillebo bygga en ny simhall, bostäder, lokaler och parkeringsanläggning på området Partille Port.

Nu startar byggnationen av det nya simhallskvarteret i Partille. Första spadtaget, eller ”simtaget” som man valt att kalla det, togs på måndagen och markerar officiellt starten för Partille Ports nya kvarter. I stället för den traditionella spaden i marken tömdes hinkar fyllda med vatten och badankor i en pool. Hinkarna representerade Peab, Partillebo, Partille kommun och den bostadsrättsförening som ska byggas. På plats fanns Peabs VD och koncernchef Jesper Göransson:

– Det känns väldigt bra att stå här idag och jag ser fram emot att följa projektet, när vi nu fortsätter att utveckla Partille Port. På Peab har vi lång erfarenhet av att bygga både badhus och bostadskvarter och vi vet att projekt som detta skapar stor samhällsnytta, sa Jesper Göransson.

I det nya simhallskvarteret ingår en unik kombination av simhall, bostäder, verksamhetslokaler och parkeringshus.

Simhallskvarteret kommer att bli en central plats i Partille där vi kombinerar moderna bostäder med en efterlängtad simhall. Vi ser fram emot att bidra till kommunens fortsatta utveckling och erbjuda något unikt för våra invånare, sa Mats Nilsson, vd på Partillebo.

Den nya simhallen kommer att erbjuda Partilleborna en modern anläggning för såväl simundervisning som motion och rekreation. Simhallen stärker Partilles position som en av Sveriges främsta idrottskommuner genom att ge goda möjligheter för föreningslivet. Den centrala placeringen, precis intill Partille arena, bidrar till mer liv och rörelse i Partille centrum och skapar en naturlig knutpunkt för både invånare och besökare. Arbetet på plats startade under sommaren 2024 och projektet beräknas vara klart under 2028.

Foto: Patrik Gunnar Helin

Illustrationer: Norconsult

Peabs pressjour, 010 456 86 00, pressjour@peab.se

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Det känns väldigt bra att stå här idag och jag ser fram emot att följa projektet, när vi nu fortsätter att utveckla Partille Port. På Peab har vi lång erfarenhet av att bygga både badhus och bostadskvarter och vi vet att projekt som detta skapar stor samhällsnytta.
Jesper Göransson, vd och koncernchef, Peab