Första kvinnliga pålkransföraren i Peab

Josefine Malmberg är Peabs första kvinnliga pålkransförare. Det mansdominerade yrket till trots så tvekade hon aldrig inför jobbet. Just nu arbetar hon på Peabs stora projekt i Skara där Julas centrallager byggs ut.

Det är inga små maskiner Josefine hanterar. Pålkranen är 20 meter hög och väger cirka 65 ton. För närvarande övningskör Josefine och hon har då alltid en handledare vid sin sida. Kollegan Jimmy Ericsson är med sin långa erfarenhet ovärderlig som hennes handledare. Själv kommer han så småningom att ta klivet av maskinen för att bli arbetsledare på Peab. Att gå från yrkesarbetare till arbetsledare är en utvecklingsväg som Peab historiskt och med framgång använder sig av i bolaget.

Josefine tycker att hon valt ett spännande, men också svårt jobb:

- Det gäller att vara medveten om riskerna och förhålla sig till dem. Jag trivs med utmaningen och det är ett skönt gäng jag jobbar med, säger hon.

Efter 3600 timmars övning, både i och utanför pålkranen, får Josefine sitt körtillstånd. Det brukar ta två till tre år. Den långa övningsperioden har att göra med säkerhet.

- Det är en komplicerad maskin att köra, därav att det tar tid att lära sig. Säkerheten kommer först, säger Andreas Berntsson, arbetschef på Peab.

I det aktuella projektet, där Peab bygger ut Julas centrallager, är flertalet av Peabs affärsområden representerade. Projektet ska vara klart i början av 2021.

- Det är vår styrka att vi har alla resurser som krävs, vi har kunskapen in house. Det gör att vi kan ta ett så stort projekt som detta där vi som totalentreprenör gör allt från grundläggning till färdig byggnad, säger Andreas Berntsson.

För ytterligare information, kontakta:

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på cirka 55 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Josefine Malmberg