Inbjudan till samråd om planerna på vindkraft i Bjärsgård

I samklang med företagets miljöengagemang satsar Peab på förnybar energi för att bidra till minskad klimatpåverkan. Vindkraftsprojektet Bjärsgård i Klippan har nu gått in en tillståndsprocess, och Peab bjuder därför in berörda och andra intresserade till ett öppet samrådsmöte. Samrådsmötet hålls klockan 18.00-20.30 den 30 maj på Best Western Hotell, Klippan.

Vindkraftsplanerna för Bjärsgård startade som ett lokalt initiativ och som projektägare värnar Peab om att projektet ska bidra till ortens utveckling och företagande. Genom att satsa på lokal produktion av el med hjälp av förnybar vindenergi kan vi och andra företagare i Klippan också bidra till att kommunala, regional och nationella miljömål uppnås.

Goda förutsättningar
Peab lägger stor vikt vid att den planerade vindkraftsparken ska anpassas till lokala förhållanden.

- Vi vill utveckla vår vindkraftssatsning i samverkan med samhället och med hänsyn till naturvärden och friluftsliv, säger Eskil Hartman, Peab Energi.

Tidigare genomförda utredningar visar att Bjärsgård är en lämplig plats för vindkraft. Under tillståndsprocessen fortsätter arbetet med att inventera natur- och kulturvärden i området.

Dialog med berörda
I arbetet med en tillståndsansökan är samrådsprocessen en viktig del. Samrådet innebär att närboende och andra berörda får ta del av planerna och komma med förslag och synpunkter till verksamhetsutövaren. Peabs förhoppning är att många tar möjligheten att delta på mötet och att alla som har synpunkter – positiva som negativa – tar möjligheten och gör sin röst hörd.

För ytterligare information, kontakta:
Eskil Hartman, Peab Energi, 0733-37 30 71

För information om tillståndsprocessen kontakta:
Johanna Olesen, kommunikatör Triventus, 010-45 40 742

Taggar: