Kristoffer från Klågerup är Peabskolans stipendiat 2020

Kristoffer Larsson från Klågerup är en av tre stipendiater som får ta emot Peabskolans årliga stipendium om 10 000 kronor.

Stipendiet delas ut till elever på Peabskolan i Malmö, Solna och Göteborg som gjort en imponerande resa, visat god yrkesmässig skicklighet och är goda representanter för Peab. Stipendiaterna belönas med 10 000 kronor var.

– Det känns bra, stort så klart, säger Kristoffer Larsson, avgångselev på Peabskolan i Malmö. Jag tror att jag blev en stipendiat eftersom jag alltid har kämpat på hur miljön än är i klassrummet. Vilken situation jag än hamnat i har jag alltid kört på och kämpat, kört mitt race, berättar han.

På Peabskolan är närmare hälften av skoltiden praktiskt lärande på en byggarbetsplats. För Kristoffer har just praktiken varit en höjdpunkt under skolåren och han prisas nu genom stipendiet för bland annat sitt goda yrkesmannaskap och sitt idoga arbete.

– Det bästa med Peabskolan är praktiken och att man får komma ut och känna på hur det är att jobba. Man lär sig väldigt mycket då, säger han.

Efter tre år på Peabskolan är det nu dags för studenten och nya utmaningar.

– Mina tre år på Peabskolan har varit väldigt bra och jag har lärt mig väldigt mycket och utvecklats. Det man kommer sakna mest är gemenskapen på skolan och att man känner alla. Och alla lärare som är så bra, säger han. Efter studenten ska jag förhoppningsvis börja jobba på Peab som lärling, sedan får jag se vad som händer.

Stipendiet delas ut till avgångselever vanligtvis i samband med Peabs årsstämma, men på grund av Coronapandemin fick utdelningen, likt Peabskolans undervisning sedan i mitten av mars, ske på distans.

Om Peabskolan

Peabskolan är Peabs gymnasieskola som utbildar inom ramen för det nationella gymnasieprogrammet bygg och anläggning. Under utbildningstiden har eleverna praktik på en byggarbetsplats där de tas emot av en utbildad handledare som dessutom är en skicklig hantverkare. Peabskolan finns i Göteborg, Malmö och Solna.